Video player inladen ...

Snelwegparking Wetteren gaat dicht na dodelijke steekpartij tussen transmigranten

De snelwegparking langs de E40 in Wetteren gaat drie maanden dicht voor vrachtwagens na een dodelijke steekpartij tussen transmigranten vannacht. Dat heeft de burgemeester daar beslist na overleg met de politie de gouverneur van Oost-Vlaanderen, en het kabinet van minister Jambon.

Afgelopen nacht was er rond 1 uur een vechtpartij tussen transmigranten op de snelwegparking in Wetteren. Bij die vechtpartij viel een dode, een man van 24 van wellicht Eritrese afkomst. Hij kreeg verschillende messteken. "Het is duidelijk dat we nu ontradend moeten werken naar smokkelaars toe," zegt gouverneur Jan Briers, "als er zoiets gebeurt, dan gaat de parking dicht. Ik denk dat dat ervoor kan zorgen dat men voorzichtiger te werk gaat. Het is de eerste keer dat we zoiets meemaken in Oost-Vlaanderen, we willen ook dat het de laatste keer is." Daarom wordt de parking vanaf donderdagavond voor 3 maanden dag en nacht gesloten voor vrachtwagens, in de richting van de kust.

Na de sluiting van de snelwegparking in Jabbeke klaagden vrachtwagenchauffeurs dat hun werk op die manier bemoeilijkt werd. De sluiting van Wetteren wordt een extra probleem, beseft de gouverneur: "We hopen dat de extra maatregelen die minister van Binnenlandse Zaken Jambon (N-VA) en staatssecretaris voor Asiel en Migratie Francken (N-VA) hebben genomen, snel resultaat opleveren en transmigranten gaan afschrikken. Dan kunnen we de parking misschien al sneller weer openen."

Hoe het incident precies gebeurde, is nog niet duidelijk. Verschillende vrachtwagenchauffeurs worden verhoord als getuigen. Het is ook nog niet duidelijk of er iemand opgepakt is. 

Transportsector niet te spreken over sluiting

Febetra, de vereniging van transporteurs, is niet te spreken over de sluiting voor vrachtwagens. "Als lokale en federale politie geen tijd of middelen hebben om de veiligheid op de snelwegparkings te garanderen, dan moet er een beroep gedaan worden op privébewaking", zegt Philippe Degraef, de directeur van Febetra. "De transportsector betaalt een kilometerheffing die Vlaanderen 424 miljoen per jaar oplevert. Een deel van die opbrengsten moet aangewend worden voor de beveiliging van die zogenaamde probleemparkings."

Er zijn nu al 5 parkings verboden terrein voor vrachtwagens, in Wetteren Jabbeke, Drongen, Mannekesvere en Bettincourt. "Vrachtwagenchauffeurs moeten hun rij- en rusttijden stipt naleven, liefst op veilige plaatsen", zo gaat Degraef verder.  "Als die parkings gesloten worden, waar moeten de chauffeurs die niets te maken hebben met het probleem van de transmigratie dan hun rust nemen? Het sluiten van een parking is een gemakkelijksheidsoplossing, die het probleem niet oplost."

Ook de Belgische Transportbond (ABVV) klaagt de sluiting aan. Deze bond van chauffeurs is geen voorstander van privébewaking, maar pleit voor toezicht door de politie.