Verkeersboete betalen met QR-code? Let op, want het lukt niet altijd

Vekeersboetes betalen met een QR-code lukt niet altijd. Met die code en een bankapp kan je je boete makkelijk en snel betalen. Maar dat loopt niet altijd zoals het zou moeten, zo geeft Justitie toe in 'De Inspecteur' op Radio 2.

Alleen bij Belfius en KBC lukt het

Er bestaan twee verschillende soorten standaarden voor QR-codes: een Belgische en een Europese. Omdat verkeersboetes ook naar het buitenland worden gestuurd, heeft de Overheidsdienst Justitie voor de Europese standaard gekozen. Maar de meeste banken kiezen voor de Belgische standaard. En als je dan wil betalen met die QR-code, dan lukt de betaling niet.

Alleen Belfius en KBC gebruiken de Europese standaard. Met hun bankapps kan je dus wél je verkeersboete betalen via de QR-code. Maar bij andere banken lukt het niet. Justitie kan de banken niet verplichten om met die Europese standaard te werken. 

Twee QR-codes op de brief zetten, de Belgische én de Europese, zou een mogelijkheid zijn, maar Justitie wil de brief zo eenvoudig en duidelijk mogelijk houden, en twee codes zouden verwarrend kunnen zijn. 

Kinderziektes

Het nieuwe systeem bestaat sinds maart en moet het makkelijker maken om verkeersboetes te betalen en die betaling te verwerken. En dat lukt ook, zo oordeelt de overheidsdienst justitie. Vorig jaar verwerkte zij 300.000 verkeesboetes per maand, nu zijn dat er 400.000. Maar het nieuwe digitale systeem heeft zijn beperkingen en de QR-codes zijn daar een voorbeeld van. 

Maar helaas komen er bij De Inspecteur nog veel meer verhalen binnen.  Van boetes die toekomen na de datum dat ze betaald moeten worden, van mensen die hun boete intussen twee keer hebben moeten betalen en alsnog aanmaningen krijgen.

Justitie zoekt telkens een oplossing voor problemen die zich voordoen. En de overheidsdienst zal ook met de bankensector praten en vragen om de QR-codes aan te passen.

Betaling lukt niet, wat nu? 

Is je betaling niet gelukt? Of ben je niet zeker dat je verkeersboete betaald is? Dan kan je deze dingen doen:

  • Ga naar de website verkeersboetes.be. Daar kan je inloggen, en dan zie je meteen of je boete betaald is of niet. 
  • Bel de helpdesk op +32 (0)2 278 55 60 op weekdagen tussen 8u en 17u.

En let zeker hierop:

  • Heb je je boete betaald, hou dan zeker je betalingsbewijs bij! Zo kan je bewijzen dat je betaald hebt, mochten er problemen zijn. 
  • Vul zeker de juiste mededeling in als je je boete betaalt. Want alleen zo kan je betaling correct verwerkt worden. 

lees ook