Wat staat er op het spel in Vilvoorde?

Burgemeester Hans Bonte (SP.A) lijkt onaantastbaar. Zijn kartel SP.A-Groen zou in het huidige bestuur graag N-VA inwisselen voor oppositiepartij CD&V. Dat valt althans in de coulissen te horen. Roddel of waarheid? Bij N-VA hoort men het alvast in Keulen donderen. 

Vilvoorde was de voorbije zes jaar niet uit het nieuws weg te branden. De succesvolle aanpak van geradicaliseerde jongeren kreeg zelfs in het buitenland aandacht én navolging. Burgemeester Bonte liet dan ook geen gelegenheid onbenut om het goede werk te benadrukken en vanuit die sterke positie zich ook geregeld te mengen in het (inter)nationale debat.

De Vilvoordenaren zelf zagen hun stad de voorbije jaren stelselmatig vernieuwen. De kanaalzone heeft nog maar weinig vandoen met de industriestad van weleer. De snelst groeiende stad van Vlaanderen kampt wel nog altijd met een aantal typische problemen. De files werden almaar langer en ondanks het feit dat Uplace er nog altijd niet is, en mogelijk ook niet zal komen, is de leegstand in het winkelcentrum stilaan schrijnend. Er werden al verschillende initiatieven genomen onder meer met pop-ups maar écht concrete resultaten zijn er nog steeds niet.

De stadsvernieuwing komt momenteel vooral op de Grote Markt tot uiting. De vooraf sterk bekritiseerde aanleg van de ondergrondse parking zorgde niet voor grote problemen en de timing werd minutieus gevolgd. Handelaars die zich kritisch toonden, draaiden al snel bij. De vernieuwde autovrije markt gaat in het najaar officieel open. Het is nu afwachten of dat een nieuwe dynamiek zal brengen in het ‘s avonds vaak ‘dode’ stadscentrum. De kanaalzone bruist dan weer wel dankzij de tijdelijke cultuurtempel De Kruitfabriek.

Verkeerslichten


De parkeerproblemen mogen met de komst van de ondergrondse parking althans in het centrum opgelost zijn, mobiliteitsproblemen zijn er nog steeds in overvloed. De princiepsbeslissing over de ringtrambus is genomen al ligt het tracé nog niet helemaal vast. Vast staat wel dat de twee ronde punten aan het Heldenplein, waar steevast file staat, plaats zullen maken voor verkeerslichten. Zoals jaren geleden. Of dat veel zoden aan de dijk zal brengen wat het aanschuiven betreft, valt af te wachten. Ook omtrent de even filegevoelige rotonde van De Vuist, aan de kruising van de Luchthavenlaan en de Woluwelaan, worden ballonnetjes opgelaten over een eventuele ondertunneling.

Wie doet het met wie?


Een daverende overwinning van de socialisten, in kartel met Groen, leverde Hans Bonte in 2012 de sjerp op. Samen behaalden ze liefst 24,8 procent van de stemmen, en Bonte werd met 1.876 voorkeurstemmen meteen ook de populairste politicus. Zonder ongelukken zit Bonte ook nu in pole-position om zichzelf in oktober nog eens zes jaar op te volgen. Mocht het toch nog mislopen, zal hij ook niet plots op een verkiesbare plaats opduiken bij de parlementsverkiezingen in 2019, zo maakte hij eerder dit jaar al bekend. "Dan stopt mijn politieke carrière.”

Nattigheid


Maar zo ver is het dus nog niet. Het heeft er alle schijn van dat Bonte stevig in het zadel zit en ook zal blijven zitten. De brede coalitie heeft minstens de schijn kunnen ophouden van samenhang dus een doorstart behoort zeker tot de mogelijkheden.

Enkel N-VA voelt nattigheid door de geruchten als zou de partij gewipt worden en vervangen door CD&V, dat na een oppositiekuur opnieuw staat te popelen aan de zijlijn. Open VLD, die andere meerderheidspartij, houdt zich op de vlakte. Daarnaast zijn er nog UF (Union des Francophones) en de nieuwe burgerpartij ‘Voluit Respect’.