Wat staat er op het spel in Zemst?

In Zemst strijdt burgemeester Bart Coopman voor een derde legislatuur. De gemeente investeerde de voorbije zes jaar in infrastructuur voor scholen, verenigingen en cultuur. Maar mobiliteit en veiligheid zijn meer dan ooit actueel. Fietsdiefstallen, overlast in het domein van Hofstade en het vrachtverkeer baren de inwoners zorgen.

Verschillende uitdagingen zijn tot een goed einde gebracht. Deze legislatuur kwam er in Elewijt een nieuwe basischool en kregen de scholen in Eppegem en Laar een facelift en een bijbouw. Zemst was bij de pioniers voor de inrichting van school- en fietsstraten. De voormalige melkerij werd verbouwd tot gemeenschapscentrum met een podiumzaal voor toeschouwers maar kan ook dienst doen als congresruimte.

Zemst investeerde 170.000 euro via Natuurpunt in natuurgebied en dankzij subsidies kregen de Chiro van Hofstade en Weerde, de scouts en het jeugdhuis een nieuw stek. Ook sport werd niet vergeten: zo kwam er een nieuwe sporthal in Elewijt: de Budohal, paddelterreinen, een rolschaatsparcours, een overdekte petanquehal en een turnhal.

Meer dan 100 km nieuwe fietspaden en het weren van zwaar verkeer in de kernen moeten zorgen voor een verbeterde mobiliteit.

Sport Vlaanderen-domein en inbraken
 

Het zwembad van Sport Vlaanderen net naast het domein van Hofstade sluit binnenkort, waardoor de acht basisscholen zonder zwemwater komen te zitten. Zemst moet dus op zoek naar partners  voor de bouw van een nieuw zwembad.

De voorbije jaren zorgden Brusselse heethoofden, die het domein van Hofstade bezochten, al eens voor onrust. Een afsluiting van het domein hebben die incidenten doen verminderen, al wordt de politie nog wel eens opgeroepen voor amokmakers op de bussen van De Lijn.

Met zijn centrale ligging en goede bereikbaarheid ontsnapt Zemst niet aan de criminaliteit van dievenbendes. Met het Dark-plan wil de lokale politie een antwoord bieden op de inbraken tijdens de donkere maanden. Daarnaast ontsnapt Zemst niet aan fietsdiefstallen en dus klinkt de roep om camera’s steeds luider.

Mobiliteit staat hoog op de agenda. Met het industrieterrein van Vilvoorde in de buurt wordt de schreeuw steeds luider om het zwaar vervoer te beperken op gewestwegen als de Tervuursesteenweg en de Brusselsesteenweg. In kleine straten als de Nayakker, de Kleine en Grote Molenweg, Haneweg, de Bautelaereweg en Kluisweg vraagt men paaltjes om auto’s te stoppen. De zwakke weggebruikers willen dan weer meer aandacht voor wandelwegen en een fiets- en voetgangersbrug over de E19 tussen Weerde en Hofstade.

Wie doet het met wie?


Na de breuk van het kartel behaalden CD&V en N-VA bij de vorige verkiezingen respectievelijk negen en acht zetels. Een comfortabele meerderheid die toeliet dat burgemeester Bart Coopman zijn tricolore sjerp voor de tweede keer kon verzilveren. En dat wil hij deze keer zeker nog eens overdoen. Met slechts een zetel minder lijkt lijsttrekker Veerle  Geerinckx van coalitiepartner N-VA klaar om Coopman van de troon te stoten. Maar dat moet dan misschien met een andere meerderheid.

De lijst Vlam (Veiligheid, Leefbaarheid met Aandacht voor Mensen) behaalde vorige keren steevast vier zetels en de kans is groot dat de partij met de actuele thema’s het niet slechter doet. Maar een meerderheid zonder CD&V vergt wellicht drie partners. Daar kan eventueel SP.A voor zorgen dat deze keer niet gebonden is aan het kartel met Groen. Vraag is ook wat Open VLD doet. Na de vorige verkiezing hield de partij nog één zetel over, maar door de verhuis van kamerlid Luc Van Biesen van Kraainem naar Zemst mag de partij waarschijnlijk wel op meer rekenen.