Video player inladen ...

Sluiting Wetteren: voorbij Groot-Bijgaarden zijn er 's nachts geen parkings meer

SInds vanavond is de vrachtwagenparking in Wetteren volledig dicht. Gevolg: eens Groot-Bijgaarden voorbij is er richting Calais geen enkele parking meer open tussen 18 uur en 8 uur, toch niet op Vlaams grondgebied. Problematisch voor de rij- en rusttijden, zegt de sector.

Na de gedwongen sluiting van de snelwegparking in Wetteren de komende drie maanden, is de E40 een woestenij voor wie wil slapen en rusten. In Groot-Bijgaarden is er nog plaats, maar daarna wacht de leegte. Wetteren dicht dus, Drongen is dicht van 18 uur tot 8 uur, hetzelfde verhaal in Jabbeke en Mannekesvere. Tussenin is de parking in Westkerke ook al dicht.

"Het leidt ertoe dat tussen Groot-Bijgaarden en Calais, een traject van 200 kilometer,  er geen snelwegparking meer is. Een ramp voor onze chauffeurs. En het is hypocriet van de overheid. We moeten rij- en russtijden respecteren, maar door al die sluitingen is dat onmogelijk. Op korte termijn moeten de parkings weer open, maar bewaakt dan. Wij betalen genoeg kilometerheffing om dat te mogen vragen", zegt Freija Fonteyn van Transport en Logistiek Vlaanderen. 

Een eis is het ook van de BTB, de transsportpoot van het ABVV, die de beslissing over de parking in Wetteren niet goedkeurt. Ook daar klinkt het dat de rij- en rusttijden niet meer kunnen gerespecteerd worden op deze manier.

Wat zijn de rij- en rusttijden?

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit heeft de rij- en rusttijden bepaald, na een Europese verordening. In grote lijnen komt het erop neer dat een chauffeur per week 56 uur mag rijden, of 90 uur verspreid over twee weken.

Per dag mag een chauffeur 9 uur rijden, maar twee keer per week ook 10 uur. En sowieso moet na maximaal 4,5 uur rijden een pauze volgen van minstens 45 minuten. En de lange rusttijden? Dat is minstens 11 uur aaneensluitend. 

Als je dan gedurende een lang traject niet kan aan de kant gaan, dan kan het voor een chauffeur wel eens moeilijk worden inderdaad om de regels na te leven. "Boetes volgen dan en die lopen vaak tot in de honderden euro's. En het zijn chauffeurs die ze moeten betalen", zegt John Reynaert, van de BTB.

Herbekijk de repo over truckers zonder rust uit "Terzake"

Video player inladen ...