Wat staat er op het spel in Hasselt?

In acht Limburgse gemeentes waren er burgemeesterswissels. Maar de provinciehoofdstad heeft de twijfelachtige eer de enige plaats te zijn waar die burgemeesterswissel niet gepland was. Hoe groot is de impact nog van de gedwongen exit van Hilde Claes (SP.A)? En wat stelt Nadja Vananroye voor als kopvrouw van CD&V in Hasselt? Om diverse redenen is het erg uitkijken naar de verkiezingen in Hasselt.

Enige politieke turbulentie is de stad niet vreemd.  De socialistische burgemeester Hilde Claes kreeg het verwijt dat ze koppig, eigengereid en politiek niet slim was geweest. Het gedoe over haar naam en partijlogo op vlaggen en publicaties van de stad werd de druppel te veel.  CD&V zag de kans schoon om het machtsevenwicht in de stad om te draaien en het burgemeesterschap op te eisen. 

Voorakkoord?


In de onderhandelingen die tijdens de burgemeesterscrisis gevoerd werden zouden meteen mondelinge afspraken zijn gemaakt om de huidige coalitie voort te zetten. Op die manier is iedereen verzekerd van een nieuwe termijn.

‘Zou’, want de deal wordt ontkend.  De kopman van Rood Groen Marc Schepers zegt onomwonden dat hij ook kandidaat-burgemeester is.  Marc Schepers is bij het grote publiek een nobele onbekende.  Hij werd binnengehaald als 'wit konijn' om een breuk te maken met het tijdperk Claes. Toen heette de lijst nog Helemaal Hasselt.

Marc Schepers komt uit de ondernemerswereld en wil van mobiliteit, wonen en ondernemen een speerpunt maken. Schepers begon ooit met Citydepot, een bedrijf dat gespecialiseerd is in slimme stadsdistributie en intussen werd overgenomen door Bpost.  

Bij Groen is huidig schepen Joost Venken de leider.  De 'crisis Claes' maakte het verbond tussen Groen en de socialisten even wat troebel, maar uiteindelijk beslisten ze toch om samen naar de kiezer te gaan.

Maar bij CD&V is huidig burgemeester Nadja Vananroye niet van plan om de sjerp zomaar af te geven.  Ze had maar twee jaar tijd om naamsbekendheid op te doen, en ze loodste de stad na een turbulente periode naar rustiger vaarwater.  Ze kan uitpakken met het nieuwe stadhuis, een nogal aanwezig gebouw in de binnenstad, door de oppositie steevast spiegelpaleis genoemd.  De stad zelf koos voor ’t scheep als naam.  Voorheen zaten alle diensten versnipperd over maar liefst zes locaties. Met het nieuwe gebouw is de dienstverlening voor de inwoners alvast eenvoudiger en duidelijker.

 

Stevige oppositie 


De N-VA pakt uit met een nationaal kopstuk als lijsttrekker: huidig minister van Defensie Steven Vandeput.  Zijn nationale bekendheid maakt hem tot een geduchte opponent. Volgens de N-VA gaat er heel wat mis in Hasselt.  De schandaalsfeer duidt op achterkamerpolitiek, klinkt het. Één van de speerpunten is de eis om meer transparantie. Vorige keer werd de N-VA genegeerd als mogelijke coalitiepartner.  De uitdaging voor N-VA is dus zo goed te scoren dat niemand om de partij heen kan.

Open VLD heeft de laatste jaren geen grote rol gespeeld in de stad. Maar misschien kan de partij deze kiesgang strategisch wel belangrijk zijn.  Met lijsttrekker Hans Similon heeft Open VLD wel een jonge kandidaat met creatieve ideeën.  Similon heeft ervaring met start-ups en de wereld van de nieuwe economische diensten.  Hij wil dat de stad de boot van de 21ste eeuw niet mist.

Vlaams Belang met kopman Frank Troosters profileert zich op de typische thema's.  De partij protesteert hevig tegen de plannen voor een nieuwe moskee.  En hoewel Hasselt niet dezelfde veiligheidsproblemen kent als grotere Vlaamse steden ijvert de partij toch ook voor meer veiligheid, onder andere in de stationsbuurt en op het kolonel Dusartplein.  Vlaams Belang had nu één zitje, en hoopt dat te kunnen verdubbelen.

De huidige meerderheid gaat er prat op dat er veel gerealiseerd werd op dat vlak. Zo werden er erg veel camera's geplaatst en wordt er in de stationsbuurt regelmatig druk gecontroleerd op allerlei overlast.  De veiligheidsdiensten zitten sinds kort ook in nieuwe gebouwen net buiten het centrum waardoor ze efficiënter kunnen werken.

Mobiliteit


Hasselt groeit, en krijgt steeds meer te maken met mobiliteitsproblemen die voorheen onbekend waren. Elke partij maakt van mobiliteit een prioriteit.  Maar de oplossingen verschillen. De huidige coalitie deed enkele aanpassingen aan de kleine ring voor meer fietscomfort, er wordt geëxperimenteerd met schoolstraten en er werden deelfietsen in gebruik genomen. Het grootste deel van de investeringen ging echter naar een verkeersmanagementsysteem. Met zo’n systeem moet het zoekverkeer verminderen en zouden mensen sneller de weg vinden naar een parkeerplaats. 

Stadsontwikkeling


Het centrum van Hasselt is de vierde winkelplek van het land.  Toch staan er ook in Hasselt wel wat winkels leeg, en op hetzelfde moment wordt er druk gebouwd aan de kanaalkom. Daar komt een grote nieuwe winkel -en woonzone, de ‘Blauwe Boulevard’.  Volgens de meerderheid wordt het een bruisend stadsdeel dat aanvullend werkt op het historische centrum. De oppositie vindt dan weer dat er te veel nieuwe zielloze bouwprojecten bijkomen. Volgens de N-VA gaat de Blauwe Boulevard een slechte invloed hebben op de ontwikkeling en het succes van het historische centrum.

Voor de PVDA, met Kim De Witte als lijsttrekker, bewijst de Blauwe Boulevard vooral dat Hasselt enkel wil inzetten op luxeappartementen en de rijkere inwoners.

Volgens burgemeester Vananroye is de grote uitdaging voor Hasselt om verder te groeien zonder het karakter van gezellig provinciestadje te verliezen.  Een analyse die kan kloppen, maar waar iedere partij behoorlijk verschillende antwoorden op geeft.