Wat staat er op het spel in Zwijndrecht ?

Er zijn in Vlaanderen maar twee burgemeesters van Groen. Jos Stassen in het Oost-Vlaamse Kruibeke en André Van de Vyver in Zwijndrecht. Toevallig zijn het twee buurgemeenten, weliswaar met een provinciegrens tussen. Van de Vyver volgde in 2012 Willy Minnebo op. Die overleed enkele maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen. Minnebo was de eerste groene burgemeester van ons land. Zijn opvolger haalde met Groen ruim 31% van de stemmen binnen, goed voor 9 zetels. Dat was er één minder dan in 2006. N-VA werd de tweede grootste partij in Zwijndrecht, met bijna 30% van de kiezers achter zich. Toch werd er een coalitie gesloten met de nummer 3 in de gemeente, CD&V.

MOBILITEIT

Ook in Zwijndrecht is mobiliteit gespreksonderwerp nummer 1. De gemeente is voor een groot stuk herschapen in een bouwwerf. Dat heeft te maken met de voorbereidende werken voor de Oosterweelverbinding.  Die zijn onder meer aan de gang in de Pastoor Coplaan, een belangrijke verkeersas in Zwijndrecht. 
Het gemeentebestuur wilde wel garanties voor de leefbaarheid.  Ze kwamen met de Vlaamse regering onder meer overeen om met bermen en schermen de geluidsoverlast van de Oosterweelverbinding te beperken. Als compensatie zijn er ook plannen voor een groot landschapspark dat de natuurgebieden op Linkeroever verbindt, naast een verbetering van de fietsinfrastructuur. 
De gemeente is ook vragende partij voor beter openbaar vervoer, ook over de Schelde. Daarom is Zwijndrecht opgelucht dat de Waterbus binnenkort ook een stop zal maken bij het bedrijf DEME.  Daar ‘overnachten’ de waterbussen en worden ze bijgetankt. Er werken zo’n 750 mensen. Die kunnen dan ook gebruik maken van de verbinding over het water. 

Dan was er nog een opmerkelijk initiatief van de gemeente zelf. Die wilde meer bussen tussen de Antwerpse linkeroever, via deelgemeente Burcht en Zwijndrecht zelf naar de park & ride in Melsele. Dat bleek te duur en daarom besliste de gemeente om 100.000 euro te investeren in een extra busdienst op haar eigen grondgebied. Die is bovendien gratis. Zwijndrecht laat ook alle inwoners tot 25 jaar gratis met De Lijn rijden. Wie ouder is, betaalt maar 28 euro voor een jaarabonnement. Geen enkele Vlaamse gemeente doet beter. Die maatregel kost jaarlijks meer dan 800.000 euro. Is dat vol te houden voor de gemeentekas ? Kan Zwijndrecht de toenemende verkeersdruk blijven bijbenen ? Houden de handelaars het hoofd boven water ?

Als alternatief voor de auto, zou Zwijndrecht ook graag de Antwerpse stadsfietsen Velo tot op haar grondgebied krijgen. Zal dat lukken ? Zwijndrecht heeft de afgelopen legislatuur de gemeentebelasting wel verhoogd maar blijft de ‘goedkoopste’ gemeente van de provincie. Is dat vol te houden ?

WIE DOET HET MET WIE

Als N-VA niet aan zet is na deze gemeenteraadsverkiezingen, is de kans groot dat er aan de huidige coalitie niet veel verandert. Groen en CD&V hebben nu een ruime meerderheid met 16 van de 25 zetels. André Van de Vyver is opnieuw lijsttrekker en wil dus nog eens zes jaar burgemeester zijn. Voor CD&V voert huidig schepen Ann Van Damme de lijst aan. Gemeenteraadslid Danny Van Hove is kandidaat-burgemeester voor N-VA.