Foto Kurt bvba

Bewakingsbedrijf: "Als de transportsector veilige parkings wil, zullen ze een deel moeten mee betalen"

De snelwegparkings in ons land zijn onvoldoende uitgerust om incidenten met mensensmokkelaars te kunnen voorkomen. Dat zegt een topman van bewakingsbedrijf G4S in De Tijd. De veiligheid van die parkings staat ter discussie na verschillende incidenten met mensensmokkelaars. Om die incidenten te voorkomen moeten de parkings technologisch beter uitgerust worden. "De transportbedrijven zullen daar mee moeten voor betalen", zegt G4S.

Grote onrust bij heel wat transportbedrijven gisteren want na een nieuw incident eerder deze week, werd besloten om de snelwegparking in Wetteren te sluiten.

Dat betekent dat als chauffeurs Groot-Bijgaarden voorbij zijn, er richting Calais geen enkele parking meer open is tussen 18 uur en 8 uur, toch niet op Vlaams grondgebied. "Een probleem voor de rij- en rusttijden", zegt de sector.

"Maar als de transportsector veilige parkings wil, zullen ze daar een deel mee voor moeten betalen", zegt Jean-Paul Van Avermaet, topman van bewakingsbedrijf G4S in een interview in de Tijd. "De beveiliging kan niet betaald worden door één partij volgens mij."

Van Avermaet haalt het voorbeeld aan van de parking in Kalken. "Een snelwegparking met beveiligingsniveau 4, dat is het hoogste niveau. Er is een bijdrage door de trucker die er parkeert, maar ook deze parking is gesubsidieerd door de Vlaamse overheid en Europa. Dus het is een gezamenlijke kost die gedragen wordt en een gezamenlijke verantwoordelijkheid."

Volgens Van Avermaet zou dezelfde regeling ook van toepassing moeten worden op de andere parkings in ons land. Al zijn er volgens hem ook meer betaalbare oplossingen en moet niet elke parking op hetzelfde niveau beveiligd worden als die in Kalken.