Video player inladen ...

FOLLOW UP: Hoe is het nog met Netlog, ooit het grootste sociale media platform van Europa?

Van alle Belgische uitvindingen wordt het sociale media platform Netlog het vaakst vergeten. Hoe zou het eigenlijk nog zijn met wat ooit het grootste sociale media platform van Europa was, en met de makers ervan? Een groep jonge mediamakers van VRT NXT, die een tijdje op de redactie van VRT NWS kampeerden, zochten het uit.

Netlog begint in 1999 als ASL.TO, een website van de toen 17 jaar oude Toon Coppens. Op ASL.TO kunnen gebruikers een profiel aanmaken waar ze hun leeftijd, geslacht en foto’s kunnen delen met vrienden. Na een vliegende start en een enorme toestroom aan gebruikers dreigen de servers van de website het na een jaar te begeven. Lorenz Bogaert snelt in 2000 te hulp en vormt samen met Toon ASL.TO om naar Redbox, een online platform waar Belgische jongeren kunnen netwerken.

Lorenz Bogaert en Toon Coppens BELGA/VERGULT

Ook Redbox wordt een geweldig succes en er volgt een expansie naar andere Europese landen. In 2005 hadden veel Europese landen een eigen versie van Redbox. Zo had het Verenigd Koninkrijk Facebox en Frankrijk Coolbox. In 2007 beheren de twee eigenaars zoveel verschillende Europese varianten van het platform dat ze besluiten alles onder één noemer te plaatsen: Netlog.

In 2008 kent Netlog zijn hoogtepunt met 100 miljoen volgers wereldwijd. Ze zijn overal actief, behalve in de VS. Daar moeten ze opboksen tegen hun grootste concurrent, Facebook. Het grootste verschil tussen de twee platformen is dat Facebook zich richt op universiteitsstudenten en Netlog op jongere gebruikers. Facebookgebruikers studeren af en blijven het platform verder gebruiken om hun netwerk te onderhouden. Zo krijgt Facebook een oudere doelgroep. Dit lukt Netlog maar niet, ondanks het toevoegen van nieuwe functionaliteiten, zoals privéberichten, een gastenboek en games. Tegen het grote Amerikaanse geweld dat Facebook heet, is Netlog niet opgewassen.

Een laatste poging van Netlog om het hoofd boven water te houden, is het toevoegen van de datingfunctionaliteit Twoo. Deze app slaagt aan en wordt een aparte website, die in 2012 de tweede grootste datingwebsite ter wereld is. Netlog trekt zo de aandacht van internationale bedrijven en het Franse Meetic koopt het moederbedrijf Netlog Massive Media op voor net geen 19 miljoen euro.

In 2013 zet Meetic een punt achter Netlog en zetten ze alles in op Twoo. De twee oprichters van Netlog, Toon Coppens en Lorenz Bogaert begeleiden nu Start Ups en helpen ze verder met de ervaring die ze hebben opgedaan met Netlog.

Bekijk hier de "FOLLOW UP"- video over Netlog

Dit artikel werd gemaakt door jongeren van VRT NXT: "Wij zijn twintig jongeren die de kans krijgen om deze zomer de VRT over te nemen. VRT NXT is een jongerenproject waarbij wij losgelaten worden in de mediawereld van de VRT. Bij de verschillende netten mogen wij volledig – of toch bijna volledig – ons ding doen. Eén, Radio 1, Radio 2, MNM, Studio Brussel, VRT NWS en Ketnet stellen hun deuren open en fungeren als de ideale voedingsbodem voor het ontwikkelen van ons talent. Elke week gaan we langs bij een ander net, zo blijft het spannend en steeds nieuw. Voor radio en televisie maken wij filmpjes, foto’s, brainstormen wij over nieuwe programma’s en zo veel meer! Onze inbreng wordt geapprecieerd en onze mening wordt gevraagd. We worden serieus genomen, maar we mogen ook lekker zot doen!"