Video player inladen ...

Waar blijft het openbaar vervoer in de Antwerpse haven? "Grootste industriegebied wordt amper bediend"

Duurzame mobiliteit, daar gaat het de hele komende week over tijdens de 'Mobiliteitsweek'. Maar in de Antwerpse haven trekken ze eens een wenkbrauw op: meer dan 80 procent van de werknemers moet er met de auto naartoe, bij gebrek aan openbaar vervoer. Ongehoord, vindt Stephan Vanfraechem van Alfaport, dat de havenbedrijven vertegenwoordigt. Hij wijst in het Eén-programma "De markt" onder meer De Lijn met de vinger.

Mobiliteit rond Antwerpen is en blijft een hot item in de aanloop naar de lokale verkiezingen. Onder meer in de haven van Antwerpen begint de verkeersknoop zorgwekkende proporties aan te nemen. Het wordt zelfs een argument voor heel wat mensen om elders een job te zoeken.

"Wij krijgen meer en meer signalen dat bedrijven veel moeite hebben om mensen te overtuigen om er te komen werken", bevestigt Stephan Vanfraechem, directeur van Alfaport, in "De markt". "Erger nog: we zien ook dat veel trouwe werknemers afscheid beginnen te nemen."

Privébusjes

De cijfers van de haven van Antwerpen zeggen genoeg: meer dan 80 procent van de 60.000 werknemers die er aan de slag zijn, komt met de auto. 6 procent gebruikt de fiets. Nauwelijks 0,3 procent maakt gebruik van het openbaar vervoer. De verklaring is overigens niet ver te zoeken: dat is er niet of nauwelijks in de haven. 

Bedrijven zoeken dan maar hun heil in eigen initiatieven, zoals privébusjes (zogenaamd 'collectief vervoer') of fietspendelbussen. En De Lijn dan? "Het grootste industrieterrein van België wordt amper bediend", zucht Vanfraechem.

"Op de pieken"

Hoe kan zoiets, Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn? "De haven is een heel uitgebreid gebied, met enorm verspreide tewerkstellingspolen", legt Kesteloot uit. " Je kunt daar weinig uitrichten met de klassieke vormen van openbaar vervoer." Hij verwijst naar de periode van grote werken aan de Antwerpse ring, toen er wel enkele nieuwe lijnen werden ingelegd in de haven. "Wat bleek na twee jaar? We zaten aan een gemiddelde van één reiziger per rit."

Wij vinden wel dat er op de grote pieken bussen moeten worden voorzien

Stephan Vanfraechem, directeur Alfaport

Vanfraechem vindt dat geen goed argument. "Wij kennen perfect het verplaatsingsgedrag van onze mensen. Wij weten ook dat daar bepaalde pieken zijn. Wij vragen niet per se om daar om 11.15 uur overal een bus te kunnen nemen. Maar wij vinden wel dat er op die grote pieken een capaciteit moet worden voorzien."

Skibussen

Kesteloot zegt dat er intussen gesprekken lopen en dat De Lijn ook aan het kijken is om extra buslijnen in te leggen aan de zuidelijke kant van de haven. "Wij zoeken nog naar 300.000 euro om dat mogelijk te maken." 

Je kunt mensen met de bus naar een 'hub' brengen en hen dan overzetten op andere bussen die naar de bedrijven rijden

Roger Kesteloot, directeur-generaal bij De Lijn

Toch onderstreept hij nogmaals dat klassieke buslijnen er uit den boze zijn. "Wat wel werkt, is het systeem dat in skigebieden gebruikt wordt: je kunt mensen met de bus naar een 'hub' brengen en hen dan overzetten op andere bussen die naar de bedrijven rijden. Ik denk dat er wel kansen zijn om zo'n tweede 'hub' in de haven uit te bouwen, die iets dichter bij een openbaar vervoerknooppunt ligt." 

Vanfraechem zegt "voor alles open te staan". "Wij hebben geen taboes, maar we verwachten wel dat De Lijn hier zeer actief in stapt. Er wordt al veel te lang gepraat."