Ryanair plant tegen Kerstmis orde op zaken te hebben met personeel

De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair zegt dat er nog tijd is om overeenkomsten af te sluiten met de vakbonden en zo de grote staking in vier Europese landen, later deze maand, kan worden afgewend. 

Het blijft rommelen bij Ryanair. Deze week kondigde het cabinepersoneel nog aan dat ze eind september in vijf landen zouden staken. Het zou gaan om de grootste staking die ooit bij Ryanair heeft plaatsgevonden. Maar de directie houdt moed om de sociale onrust de komende tijd verder te ontmijnen. 

Zo bereikte ze gisteren een principeakkoord met de Italiaanse vakbonden over een collectieve arbeidsovereenkomst voor het cabinepersoneel. Eerder werd in Ierland een akkoord gesloten met de piloten.

Voor het personeel in Italië wordt de laatste hand gelegd aan een definitief akkoord dat op 1 oktober van kracht moet worden. Als onderdeel van de cao met een looptijd van drie jaar krijgen de Italiaanse stewards en stewardessen een contract volgens Italiaans recht. Ook krijgen ze een loonsverhoging, taxfreevoordelen die vergelijkbaar zijn met die van andere Italiaanse luchtvaartmaatschappijen en bouwen ze een Italiaans pensioen op.

Einde sociale onrust?

De bonden proberen al maanden om Ryanair ertoe te krijgen om de verschillende nationale sociale wetgevingen toe te passen van de landen waar Ryanair actief is, en niet enkel de Ierse wetgeving.

Om hun eisen kracht bij te zetten kondigden de vakbonden, samen met de zusterorganisaties uit Nederland, Spanje, Portugal en Italië, vorige donderdag in Brussel aan dat het cabinepersoneel op 28 september zal staken. In Italië lijkt de stakingsdreiging nu alvast van de baan.

"Er komt mogelijk helemaal geen staking"

Volgens Kenny Jacobs, directeur marketing bij Ryanair, kan een overeenkomst zoals in Italië met de vakbonden in andere landen in de komende twee weken herhaald worden.

"Als er al sprake is van vluchtverstoring eind september, zal deze eerder klein zijn", zegt de Ryanair-topman vandaag in de krant Irish Examiner. Jacobs: "Ik verneem dat de vakbonden spreken over "de grootste staking ooit bij Ryanair", maar er komt mogelijk helemaal geen staking omdat we tussen nu en 28 september de vakbonden uit al die landen blijven ontmoeten. De onderhandelingen gaan dus gewoon verder.

"Samenwerken met vakbonden"

Volgens Kenny Jacobs wil de maatschappij tegen Kerstmis rond zijn met collectieve arbeidsovereenkomsten in al de landen waar Ryanair actief is. Hij voegt eraan toe dat het management en de raad van bestuur van Ryanair op een ernstige manier willen samenwerken met de vakbonden.

"Ik denk dat we ongelooflijk veel werk hebben verzet, we herkennen vakbonden pas negen maanden. In die negen maanden hebben we collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten met piloten- en cabinepersoneelsbonden in de meeste van onze markten. De verwachting is dat er tegen eind dit jaar met iedereen deals zijn gesloten en deze de onzekerheid wegnemen.”

Extra piloten

Ryanair is ook van plan om de komende vijf jaar tot 1.000 piloten per jaar te rekruteren. De eerste 450 aspiranten startten vrijdag met hun trainingsprogramma om na 16 maanden af te studeren als volwaardig piloot op de Boeing B737.

Die piloten hebben uitzicht op werkzekerheid wanneer de luchtvaartmaatschappij volgend jaar de eerste van haar 201 nieuw bestelde Boeing B737 MAX-vliegtuigen in ontvangst neemt.