Video player inladen ...

De strijd tegen het toegenomen sluipverkeer: gemeenten zetten slimme camera's in om niet-inwoners te beboeten 

Om het toegenomen sluipverkeer tegen te gaan, verbieden verschillende gemeenten het verkeer voor niet-inwoners in bepaalde straten. Slimme camera's controleren tijdens de spitsuren de nummerplaten. Wie er niet moet zijn, krijgt een GAS-boete in de bus.

We vinden het allemaal wel irritant: de file. De radio opzetten of naar een podcast luisteren verzacht de pijn. Maar elke dag opnieuw in dezelfde file staan: liever niet. Wie creatief is, zoekt naar alternatieve routes om files te omzeilen en wordt daar anno 2018 gretig mee geholpen door apps op de smartphone zoals Waze. Daardoor komen we soms in dorpen terecht, waar ze die toevloed aan nieuw verkeer niet graag zien komen.

Steenokkerzeel en Kortenberg. Twee gemeenten die soms al eens in het nieuws komen door de nabijheid van Brussels Airport en het lawaai dat die luchthaven produceert, hebben ook te kampen met andere demonen: het sluipverkeer. De een ligt vlak naast de E19 die Antwerpen met Brussel verbindt, de ander heeft de drukke Leuvensesteenweg en wat verder de E40 Brussel-Leuven in de buurt. 

Door het gebruik van camera's met nummerplaatherkening is het sluipverkeer gehalveerd. Wie er niet moet zijn, krijgt een boete.

Chris Taes, Burgemeester Kortenberg

Elke ochtend staan er lange files en automobilisten worden wel erg creatief. Tot grote ergernis van de lokale inwoners, vertelt ook Chris Taes (CD&V), de burgemeester van Kortenberg.

"Een van de straten met grote overlast is de Minneveldstraat, die ligt parallel met de drukke Leuvenstesteenweg, dicht bij het centrum van Kortenberg. We werken daar nu met ANPR-camera's (met automatische nummerplaatherkenning. Die camera's zijn actief tijdens de ochtendspits, op andere momenten is de straat open voor iedereen. Inwoners van de straat, of wie er moet zijn, beschikken over een vergunning. Het sluipverkeer wordt beboet en is op die manier gehalveerd, daardoor willen ook andere straten in de gemeenten het systeem graag installeren."

Bestuurders riskeren een GAS-boete van 55 euro. In het begin waren er zo'n 100 boetes per dag, aldus de burgemeester, intussen is dat aantal fel teruggelopen.

In Steenokkerzeel, hetzelfde verhaal. Daar is de Lesagestraat een van de grote slachtoffers van automobilisten die zich sneller door de files willen wagen door een weg te zoeken in het dorp. De mosterd voor de oplossing halen ze bij buurgemeente Kortenberg, want ook hier komen ANPR-camera's, zegt schepen van Mobiliteit Wim Mombaerts (Klaver-N-VA).

"Aan het begin van de Lesagestraat plaatsen we eind dit jaar een ANPR-camera. Die zal werkzaam zijn elke weekdag van 7 tot 9 uur en van 16 tot 19 uur. De automobilisten uit Steenokkerzeel zelf worden vrijgesteld. Andere autobestuurders riskeren een GAS-boete wanneer ze toch door de straat rijden. In afwachting van de camera's hebben we alvast een zone 30 ingevoerd, de voorrangsregeling aangepast en er komen ook nog wegversmallingen. Dit alles om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de buurt te verhogen."

We willen het sluipverkeer ontmoedigen en de verkeersveiligheid en leefbaarheid opnieuw verhogen.

Wim Mombaerts, schepen van Mobiliteit Steenokkerzeel

Iedereen tevreden?

Voor wie de files wil omzeilen en sneller hoopt op het werk te geraken, zijn dit soort maatregelen natuurlijk een doorn in het oog. Maar ze zijn dan ook vooral bedoeld om de inwoners van de betreffende gemeenten opnieuw rust en betere lucht te gunnen.

De verkeersveiligheid is verhoogd en de overlast aan de schoolpoort is verdwenen.

Chris Taes, Burgemeester Kortenberg

Maar ook de omwonenden blijven kritisch volgens de burgemeester van Kortenberg Chris Taes. "Is iedereen nu gelukkig? Neen. Sommige omwonenden vinden de administratieve last te groot om hun bezoekers tijdens de ochtendspits een "ontheffing" te bezorgen. Andere inwoners moeten dan weer rondrijden omdat ze geen bestemming hebben in de Minneveldstraat, waardoor ze zelf in de dagelijkse files terechtkomen. Het is moeilijk iedereen tevreden te stellen. Maar één ding staat vast: de verkeersveiligheid is onmiskenbaar verhoogd en de ochtendspits leidt niet meer tot problemen aan de schoolpoort in de buurt."

Beluister het gesprek met Chris Taes in "De ochtend"