Belga

ACOD Cultuur eist rechtzetting: "Er is wél contact geweest, advocaat van Fabre liegt"

De voorbije maanden zijn er wel degelijk heel wat contacten geweest tussen de dansers die Fabre beschuldigen van seksueel grensoverschrijdend gedrag en de leidinggevenden van Fabre's gezelschap Troubleyn. Dat zegt Robrecht Vanderbeeken van ACOD Cultuur aan VRT NWS. Hij reageert daarmee op Hans Rieder, de advocaat van Fabre, die in "De zevende dag" zei dat er geen communicatie was geweest. "Dat is onjuist en we eisen een rechtzetting."

De advocaat van Fabre liet gisteren in "De zevende dag" verstaan dat de vermeende slachtoffers meteen naar de media zijn gestapt met de beschuldigingen voor seksueel grensoverschrijdend gedrag. Volgens hem is er nooit een brief gestuurd naar de raad van bestuur of Fabre zelf en is er nooit contact opgenomen binnen de organisatie zelf. 

Klopt niet, zegt ACOD Cultuur. “Er is wel degelijk communicatie geweest tussen de dansers en de leidinggevenden van Fabre's gezelschap Troubleyn”, zegt Vanderbeeken. “Ook ACOD Cultuur heeft contact opgenomen met de leiding. We kunnen dat aantonen met verschillende mails.” 

De dag voor de open brief zou verschijnen, ontvingen we een claim van Fabre's advocaten

Robrecht Vanderbeeken

De advocaten van Fabre waren wel degelijk op de hoogte van het contact, stelt Vanderbeeken. “De dag voor de open brief zou verschijnen, ontvingen we een claim van Fabre's advocaten. De rechterhand van Fabre, Mark Geurden, stuurde trouwens ook een mail naar de advocaten waarin stond dat hij het arbeidsreglement dat wij hebben opgevraagd nooit aan ons heeft bezorgd.” ACOD Cultuur vroeg het arbeidsregelement op om aan de dansers te kunnen melden wie de vertrouwenspersoon of de preventieadviseur in de organisatie was. 

Gesprek met leiding en coördinatoren

Volgens Vanderbeeken is de bal aan het rollen gegaan in oktober nadat danseres Ilse Ghekiere een artikel schreef over seksisme in de danswereld. “Sinds het artikel van Ghekiere zijn er gesprekken geweest met de leiding en coördinatoren van Troubleyn. Fabre voelde zich gekwetst. Verschillende mensen hebben hun contract opgezegd, maar er is niets veranderd.” Een aantal leden hebben toen contact opgenomen met ACOD Cultuur. 

We kregen het arbeidsreglement op 6 juli en zagen dat het pas op 5 juli was geregistreerd

Om te weten wie de vertrouwenspersoon of de preventieadviseur was, heeft ACOD Cultuur in mei de zakelijke coördinator van het gezelschap gemaild en het arbeidsreglement opgevraagd. "De dansers hadden die niet. We hebben het niet gekregen. We hebben het arbeidsreglement uiteindelijk via de sociale inspectie moeten opvragen. We kregen het pas op 6 juli en zagen dat het pas op 5 juli was geregistreerd.” 

Vanderbeeken vertelt dat er begin dit jaar een vertrouwenspersoon ad interim werd voorgesteld, maar dat was de rechterhand van Fabre, Geurden. Ondertussen werd er een nieuw persoon aangesteld.

Volgens Vanderbeeken is het probleem dat er bij de compagnie van Fabre geen syndicale structuur was. "Bij grotere organisaties, zoals de Vlaamse Opera, kan je een protocol volgen en zijn er duidelijk richtlijnen, dan ontploft de zaak niet. Hier was dat niet aanwezig. Daardoor kunnen dit soort zaken jarenlang doorgaan."

(Lees verder onder de foto)

Hans Rieder

"Ik vind dat het debat sereen verloopt"

Ook regisseur Hannah De Meyer was het niet eens met de uitspraken van Fabre’s advocaat Rieder, die stelt dat de kunstenaar nu al is veroordeeld. “Ik denk dat helemaal niet, ik vind dat het debat sereen verloopt”, zegt De Meyer in het radioprogramma "Pompidou" op Klara.

Ik vind het belangrijk om te weten als vrouwen tegen hun zin tegen mannen hebben moeten aanrijden. Anders klappen we zonder dat te weten.

Hannah De Meyer

“Ik vind het belangrijk om te weten waarvoor je applaudisseert”, reageert de regisseur. “Ik vind het belangrijk om te weten wanneer vrouwen tegen hun zin tegen mannen hebben moeten aanrijden tot ze een erectie kregen. Want anders klappen we zonder dit te weten.”  De Meyer zegt uitdrukkelijk dat ze Fabre niet als monster bestempelt. “Ik vind niet dat hij geen werk meer mag maken, maar dit moet een begin zijn voor andere vormen van leiderschap.”

De Meyer heeft na de heisa rond Fabre beslist om de première van haar voorstelling "New skin" niet te laten doorgaan bij Troubleyn. Ze nam deze beslissing om haar "absolute solidariteit met deze vrouwen uit te spreken".

AUDIO: Herbeluister hier het gesprek met Hannah De Meyer. 

Open brief grensoverschrijdend gedrag

Vorige week hebben  20 (ex-)medewerkers en stagiairs van het dansgezelschap Troubleyn in een open brief getuigd over grensoverschrijdend gedrag van kunstenaar Jan Fabre. Het arbeidsauditoraat in Antwerpen is een onderzoek begonnen en ook minster van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) start een doorlichting.