Fietsersbond roept op tot veiliger fietsbeleid: "Situatie blijft problematisch"

De eerste helft van dit jaar zijn er een derde meer fietsers om het leven gekomen in het verkeer dan tijdens dezelfde periode in 2017. 22 fietsers kwamen om het leven. Ook het aantal gewonde fietsers steeg tot 3.944. 

Het contrast in de cijfers die het kenniscentrum voor verkeersveiligheid VIAS bekend maakte over de verkeersslachtoffers is groot: terwijl het totaal aantal verkeersdoden tussen januari en juni nog daalde met 14 procent steeg het aantal fietsers dat het leven liet met 36,5 procent. Bijna 1 dode fietser per week in Vlaanderen en per dag 20 gewonden. En de Fietsersbond spreekt van een onderregistratie omdat veel ongevallen met fietsers in der minne geregeld worden en dus nooit de officiële statistieken bereiken.

Volgens Wies Callens van de Fietsersbond zijn auto's vandaag veel veiliger geworden, maar blijft de situatie van fietsers problematisch: "Een fietser moet het doen met de aanwezige fietsinfrastructuur die jammer genoeg vaak ondermaats of zelfs ontbrekend is. Meer fietsers en meer auto's, maar de infrastructuur blijft gelijk. Het is dus niet te verwonderen dat er meer fietsers slachtoffer zijn in het verkeer."

De Fietsersbond roept dan ook op om meer te investeren in veilige fietsinfrastructuur. Ook vraagt ze om de autodruk te verminderen door een kilometerheffing en circulatieplannen in te voeren.