Termont wijst "afgeslankte" renovatie Sint-Pietersstation af: "Onaanvaardbaar zoals het nu wordt voorgesteld"

De Gentse burgemeester Daniël Termont (SP.A) neemt geen vrede met de manier waarop de NMBS het Sint-Pietersstation verder wil afwerken. Vorige week is gebleken dat de NMBS geen budget heeft om de sporen 1 tot en met 7 te overkappen, zoals dat nu al gebeurd is voor de sporen 8 tot en met 12. In een brief aan minister van Mobiliteit François Bellot (MR) vraagt het stadsbestuur meer middelen voor de afwerking van het station.

De NMBS heeft de renovatieplannen voor het Gentse Sint-Pietersstation moeten bijsturen. "Bepaalde sporen zullen niet overkapt worden, maar de perrons zullen wel overdekt worden", bevestigt woordvoerder Bart Crols aan VRT NWS. 

De renovatiewerken aan het station slepen al jaren aan. Tot nu toe zijn de sporen 8 tot en met 12 overkapt, maar voor de eerste 7 sporen is dat volgens de NMBS niet haalbaar. "De offertes die we hebben gekregen zijn veel hoger dan het budget", aldus Crols, die benadrukt dat de spoorreizigers niet aan comfort zullen inboeten.

Ik denk dat we recht hebben op een volledig afgewerkt station

Burgemeester Daniël Termont (SP.A) van Gent

Burgemeester Termont is verre van overtuigd. Reizigers zullen niet goed beschermd zijn tegen regen en wind als alleen de perrons worden overdekt, betoogt hij. "Wij hebben met het schepencollege - en vermoedelijk zal de gemeenteraad dit ook ondersteunen - een brief geschreven aan federaal minister Bellot met de vraag dat hij meer geld ter beschikking zou stellen aan de directie van de NMBS om dit station af te werken  zoals voorzien."

De Gentse burgemeester wijst op het belang van Gent Sint-Pieters. "Het gaat over het belangrijkste reizigersstation van Vlaanderen. We hebben 60.000 op- en afstappende reizigers per dag." Conclusie? "Dan denk ik dat we recht hebben op een volledig afgewerkt station. Het is onaanvaardbaar zoals het nu wordt voorgesteld."

Momenteel liggen de werken aan het station zo goed als stil. "De eerste fase voor de sporen 8 tot en met 12 is zo goed als afgewerkt. De tweede fase start in de tweede helft van 2020", zegt Bart Crols. De NMBS mikt nu op 2027 als einddatum.