Nicolas Maeterlinck

Groen wil reeks nieuwe tram-, trein- en waterbusverbindingen in Antwerpse regio

Als het van Groen afhangt, krijgt Antwerpen zo snel mogelijk een hele reeks nieuwe tram-, trein- en waterbuslijnen, een "dekkend netwerk" van openbaar vervoer in de ruimere vervoersregio. Op die manier hoopt de partij op termijn 40.000 wagens uit de Antwerpse avondspits te halen, zo'n 20 procent van het totaal. Het stadsbestuur moet de trekker zijn voor het dossier, maar voor de financiering kijkt Groen vooral naar de hogere overheidsniveau's.

Antwerps Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien noemt de plannen "heel ambitieus, maar ook noodzakelijk om de 'modal shift' naar 50 procent duurzame verplaatsingen te maken". 

Groen wil nieuwe tramlijnen - aansluitend op bestaande - naar onder meer Beveren, Ekeren, Brasschaat, Schilde en Edegem, naast een Singeltram die rond de stad rijdt.

Op het vlak van treinverbindingen wil de partij stations als Linkeroever en Antwerpen-Oost heropenen en nieuwe stations openen in de buurt van Spoor Oost en in het havengebied, waar pendelaars zouden kunnen overstappen op bedrijfsbusjes. De huidige waterbuslijnen wil Groen verlengd zien tot in Temse in het zuiden en tot in het noordelijke havengebied.

Van Besien zegt te beseffen dat voor dergelijke plannen enorme investeringen van de Vlaamse en federale overheid nodig zijn en dat er een overeenkomst met de NMBS en De Lijn moet worden gesloten. "Maar we willen niet vertrekken vanuit beperkingen en redenen waarom het niet zou kunnen, wel willen we bepalen wat er absoluut nodig is voor de regio en op basis daarvan iedereen mobiliseren om er werk van te maken", zegt hij.