Is de tram vandaag nog zinvol, of vervangen we die beter door de trambus?

Moeten we minder "vervelende tramsporen" hebben, zoals de Gentse N-VA-lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt voorstelt? Volgens mobiliteitsexpert Dirk Lauwers is de discussie over het invoeren van trambussen zeker de moeite waard, maar dan wel als het gaat over een uitbreiding van het stedelijke openbaar vervoer.

"We moeten de discussie over trams en trambussen niet zomaar weglachen, al moet ik toegeven dat ze nogal ongelukkig is aangebracht", zegt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers na het voorstel van Anneleen Van Bossuyt om Gent tramvrij te maken, hoewel die achteraf haar uitspraken enigszins heeft genuanceerd.

Zowel voor de tram als de trambus is het belangrijk om conflicten met andere vervoersmiddelen te vermijden

Mobiliteitsexpert Dirk Lauwers

"Een nieuwe tramlijn aanleggen betekent zonder enige twijfel een grote investering", weet Lauwers. "Maar zowel voor de tram als de trambus is het belangrijk om conflicten met andere vervoersmiddelen te vermijden. Dat kan via een eigen bedding, maar ook door het beïnvloeden van de verkeerslichten." Hij geeft toe dat zoiets niet altijd makkelijker is in een stadskern.

Toch heeft de tram onmiskenbare voordelen. Er is niet alleen het grotere comfort voor de reiziger - een boek lezen is makkelijker op de tram dan op een bus, die minder strak op koers rijdt - maar er zijn ook structurele voordelen: een tramlijn blijkt meer investeringen in winkels aan te trekken omdat die tramsporen nu eenmaal niet van vandaag op morgen kunnen worden verlegd naar een ander traject. 

Men kan niet zomaar zeggen: gooi al die trams weg en vervang ze door een trambus

Mobiliteitsexpert Dirk Lauwers

Trambussen zijn eigelijk een vrij nieuw gegeven in Europa, maar zijn vooral goed ingeburgerd in Zuid-Amerikaanse steden. Daar heten ze vaak "Bus Rapid Transit" (BRT) of "Metrobus". "Ze kunnen veel sneller in gebruik worden genomen - denk maar aan de geplande lijnen in Vlaams-Brabant - en ze zijn goedkoper", zegt Dirk Lauwers. 

"We moeten dit niet zomaar weglachen. Het is zeker de discussie waard voor uitbreiding van het openbaar vervoer", aldus Lauwers. Maar de trambus is zeker niet dé wonderoplossing. "Waar er een tram ís, is het zinvol om die te behouden." Een tramlijn heeft een grotere capaciteit dan een trambuslijn, zegt hij, tenzij je een BRT-systeem invoert. Maar een échte BRT, met busstations in plaats van gewone haltes, is volgens hem gewoon niet mogelijk in de Gentse binnenstad. "Men kan niet zomaar zeggen: gooi al die trams weg en vervang ze door een trambus." 

Lees verder onder de foto.

Foto: YouTube

Blijft nog het probleem van de transporen. "In Gent is al geëxperimenteerd door ongebruikte tramsporen met rubber te vullen, maar op sporen in gebruik is zoiets niet evident omdat een tram de rubber moet wegduwen als die over de sporen rijdt", weet Lauwers. "Daarvoor heeft onderzoek nog geen oplossing gevonden." Volgens de mobiliteitsexpert is het vooral zinvol om het tramverkeer te scheiden van de andere gebruikers van de openbare weg. 

Ook een tramlijn opdelen en die in het stadscentrum door een trambus vervangen, is niet zinvol. "De algemene regel voor de tram als massavervoer is maximaal één overstap", zegt Dirk Lauwers.