Nederlandse slachtoffers spoorongeval zaten in een Stint. Wat is een Stint?
De vier kinderen die vanmorgen omkwamen bij het tragische ongeval in de Nederlandse stad Oss zaten in een Stint, ook wel een elektrische bolderkar genoemd. Maar wat is een Stint eigenlijk?
De Stint is een elektrisch aangedreven kar. Het is een Nederlandse creatie, een ontwerp van Edwin Renzen en Peter Noorlander. Het voertuig werd bedacht met het doel om de veiligheid in het schoolvervoer te verbeteren.
Renzen en Noorlander begonnen in 2011 met de ontwikkeling en de productie ervan. Intussen zijn er verschillende modellen van de Stint in omloop. Eén ervan is de BSO, het type waarin de kinderen in Oss zaten. Op de website van de producenten wordt die omschreven als "een elektrisch voertuig waarmee pedagogisch medewerkers zelfstandig 10 kinderen kunnen vervoeren".
De Stint kan worden gezien als een kruising tussen een segway en een bakfiets. De bestuurder staat rechtop, achter de bak waarin de passagiers zitten. Het voertuig biedt plaats aan maximaal tien kinderen. Zij zitten in de bak, die voorzien is van heupgordels.
Een Stint weegt ongeveer 218 kilogram, kan 17 kilometer per uur rijden en heeft een actieradius van 25 kilometer. Het wordt in Nederland gezien als een bijzondere bromfiets. Iedereen vanaf zestien jaar mag ermee rijden. Een helm, kenteken en rijbewijs zijn niet vereist.
Stints duiken ook op in ons land
De Stints worden alsmaar populairder. In Nederland rijden er ongeveer 3.500 rond. Ze zijn erg in trek bij kinderdagverblijven en buitenschoolse kinderopvang, als goedkoper alternatief voor bussen. Ook in ons land duiken ze al op in het verkeer. Recent kocht de buitenschoolse kinderopvang Hop-La! in Haacht er één aan (zie onder).
Verkeersinstituut vraagt hercategorisering
"In ons land worden de Stints beschouwd als een 'gemotoriseerd voortbewegingstoestel'", zegt Stef Willems van verkeersinstituut Vias. Het zit zo in dezelfde categorie als een monowheel, segway, hoverboard en elektrische step. Die toestellen moeten begrensd zijn tot maximum 18 km/uur.
Het is beter de Stints onder te brengen in de categorie bromfietsen
In vergelijking met bv. een segway of een hoverboard, is een Stint bedoeld om meerdere mensen te vervoeren. "De Stint staat zo een beetje ongelukkig in die categorie", zegt Stef Willems. "De categorie van gemotoriseerde voortbewegingstoestellen is er om nieuwe vormen van mobiliteit een kans te geven. De Stint voldoet aan de voorwaarden omdat er niet expliciet in de wegcode staat dat er geen passagiers met vervoerd mogen worden."
De Stint als vreemde eend in de bijt dus. Bij Vias vinden ze dat daar iets aan gedaan moet worden. "Wij denken dat het beter is een hercategorisering te maken en de Stints bijvoorbeeld onder te brengen in de categorie van de bromfietsen", zegt Stef Willems.
Dit heeft uiteraard gevolgen. "De bestuurder zou zo bv. minimum 16 jaar moeten zijn, een rijbewijs moeten hebben en een helm dragen. Nu is dat niet het geval en kan in principe iemand van acht jaar dat ding besturen en dat kan niet de bedoeling zijn", verduidelijkt Stef Willems.