Econoom over recordwinst voor Action: "Kijken naar alle mogelijke kosten, en die dan vooral niet maken"

De Nederlandse budgetketen Action boekte vorig jaar een recordwinst in ons land. We kochten voor 580 miljoen euro aan producten bij elkaar, dat is 15 procent meer dan in 2016. Wat is de sleutel van het succes? "Een supersimpel businessmodel", zegt KBC-econoom Tom Simonts. "Zo laag mogelijke kosten en zo groot mogelijke volumes."

Action verkoopt een uiteenlopende waaier aan spulletjes voor dagelijks gebruik -verzorging, huishouden, speelgoed, kledij,...- en dat aan zeer lage prijzen. De keten is niet alleen in Nederland actief, maar ook in Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Polen. En in België. Vorig jaar openden 17 winkels in ons land, dit jaar al 13. In totaal zijn er hier al 162 vestigingen, en daar komen er nog bij, vertelde CEO Sander van der Laan gisteren aan De Tijd.

"Action is vergelijkbaar met andere Nederlandse ketens zoals Basic Fit en Takeaway.com. Ze zijn op dezelfde leest geschoeid: bedrijven met heel lage kosten die in korte tijd heel veel groeien en heel veel winst maken. Ze lijken bijna uit het niets te komen", zegt Tom Simonts, econoom bij KBC, in "De ochtend" op Radio 1.

Action heeft een businessmodel dat heel sterk gericht is op lage kosten, legt Simonts uit. "Kijken naar álle mogelijke kosten en die dan vooral niet maken. Ze proberen op echt alle mogelijke terreinen kleine marges te nemen. Ze voeren bijvoorbeeld amper marketing, hebben bewust geen webwinkel. En ze kopen op heel grote schaal in, wat goedkoper is. Dan kan het snel gaan. Zeker als je veel vestigingen hebt."

Action doet alleen maar wat het doet: ze bieden enkel dat soort producten aan in hun winkels aan zeer lage prijs en verder niets.

Tom Simonts

Wat is het verschil met Hema en Blokker?

Action is een keten die intussen 4 miljard omzet draait terwijl de winkels producten verkopen die amper 2, 3 euro kosten."Hoe kan Action al die spullen zo goedkoop aanbieden? "Ze gaan voor die schaal", zegt Tom Simonts. "Ze kopen in in echt heel grote volumes, en ze doen dat goedkoper dan hun concurrenten. En ze verkopen dat dan ook op heel grote schaal."

In datzelfde segment heb je winkels die gelijkaardige producten als Action aanbieden, denk aan Kruidvat, Hema en Blokker, maar zij hebben het moeilijker. "Zij nemen evengoed kleine marges, maar zij zitten met een erfschuld", zegt Simonts. "Bovendien liggen die winkels meer in de stadskernen, en we zien dat door onder andere online shoppen het winkelen in de stad afneemt. Die ketens voeren ook meer reclame en hebben webwinkels, wat Action bewust dus niet doet."

"Niets van extra's"

En nog een factor: Action is een keten "die alleen maar doet wat ze doet. Ze zijn supergefocust: ze bieden enkel dat soort producten aan in hun winkels, en verder niets van extra's. Dat is hun politiek, alles aan de laagste prijs aanbieden, en dat werkt. Iedereen kent het."

Beluister het gesprek met Tom Simonts in "De ochtend"