Video player inladen ...

Vlaamse vlogger Acid op de vingers getikt wegens onwettige verkooppraktijken

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, de JEP, heeft de Vlaamse vlogger Acid op de vingers getikt voor onwettige verkooppraktijken. De YouTuber had zijn volgers opgeroepen om desnoods de creditcard van hun ouders te stelen, om toch maar zijn trui te kopen. Het is voor het eerst dat de JEP ingrijpt bij reclame gevoerd door een zogenoemde influencer. Acid heeft beloofd niet meer zulke oproepen te doen en het bewuste filmpje offline te halen.

Nathan Vandergunst, beter bekend als Acid, heeft bijna 400.000 abonnees op zijn YouTubekanaal waarin hij vaak brutale filmpjes online zet.

Hij postte een tijdje geleden een filmpje waarin hij op een redelijk agressieve manier zijn Acid-trui wilde verkopen. Hij liet zijn veelal minderjarige volgers weten dat de truien alleen voor echte "broers" waren en dat ze desnoods de creditcard van hun ouders moesten stelen om die trui te kunnen kopen.

Op de vingers getikt

Bij de JEP, de Jury voor ethische praktijken inzake Reclame, kwam een klacht binnen over de bewuste oproep. Daarop heeft de JEP vorige week Acid op de vingers getikt. De reclamewaakhond vindt dat de reclame van de vlogger zich rechtstreeks richt op kinderen en dat mag wettelijk niet.

Ook suggereerde de vlogger dat de trui je een "echte broer" maakt en dus een sociaal verschil betekent. Dat kan ook niet. Maar het is toch vooral de agressieve toon die volgens de JEP niet door de beugel kan. 

Toch nog online

"Wij hebben de vlogger gevraagd om zijn manier van reclame maken aan te passen", zegt Piet Moons van de JEP. "We hebben hem over de klacht geïnformeerd en hem gevraagd om het filmpje offline te halen.  De vlogger heeft ons gezegd dat hij de uitspraak respecteert en dit in de toekomst niet meer zal herhalen.  Hij heeft ook beloofd om het filmpje te verwijderen." Maar dat heeft de vlogger voorlopig nog niet gedaan: de video staat nog op YouTube.

De JEP heeft kan echter geen sancties opleggen, dat kan alleen de overheid. De JEP houdt zich volgens Moons bezig met zelfregulering van de reclamesector. De JEP kan ook niet alle influencers op het web opvolgen. Ze reageren enkel als er een klacht binnenkomt.

Beluister het gesprek met JEP-voorzitter Piet Moons in het Radio 1-programma "De wereld vandaag"

Meer nieuws