Video player inladen ...

Wat is zo’n gevangenis- of bajesboot, waar eventueel transmigranten opgevangen zullen worden?

De bajesboten. In Nederland waren ze bekend en berucht. En nu ligt de piste opnieuw open om zo’n boot richting ons land te laten komen om hier transmigranten op te vangen. Maar wat is zo’n boot nu net?

Bekend en berucht, dat zijn de Nederlandse gevangenisboten. Of bajesboten zoals ze daar genoemd worden. Tussen 2004 en 2012 waren er verschillende. De allereerste was de Reno, in Rotterdam, in 2004. Daar konden 288 gedetineerden of illegalen opgesloten worden. Andere boten volgden, in Dordrecht en Zaanstad, bij Amsterdam. Er kwam veel protest en kritiek op de boten. Niet alleen van de buurt, maar ook door verhalen van gevangenen en een undercoverreportage. Er werd gesproken over wantoestanden, maar een rapport uit 2006 over een andere Rotterdamse boot, de Billy Stockholm, sprak dat tegen.

Hoe dan ook, Nederland gebruikt al jaren geen gevangenisboten meer. Onze noorderburen hebben hun boten verkocht of ze worden gebruikt als hotel.

Te sober, te duur en te gevaarlijk

In 2007 kreeg ons land al een het aanbod om een gevangenisboot over te nemen van Nederland. In de hele strijd om de overbevolking in de gevangenissen aan te pakken, lag het voorstel even op tafel, maar werd het er even snel weer afgeveegd. “Te sober, te duur en te gevaarlijk”, luidde de conclusie. Ook in 2012 kwam die optie even bovendrijven. Maar ook toen kwam er geen detentieboot.

Gevangenisponton tijdens vluchtelingencrisis

Maar in 2016 – het hoogtepunt in de vluchtelingencrisis - meerde er dan toch een gevangenisponton aan in ons land, in Gent. Het ging om de Reno.  Via de Westerschelde kwam de boot uit Nederland. De tralies werd eruit gehaald, en het ponton werd omgebouwd om er 250 mensen zonder papieren op te vangen. Begin maart 2017 werd het ponton definitief gesloten, in totaal zouden er meer dan 400 mensen verbleven hebben.

Toen was het een open centrum voor asielzoekers, nu zal dat anders zijn

Ruddy Coddens, OCMW-voorzitter Gent

"Toen was het een open centrum voor mensen die asiel aanvroegen", zegt Gents OCMW- voorzitter, Rudy Coddens (sp.a).  " Maar dat zal nu natuurlijk anders liggen. Ik denk dat ze toch eens heel goed zullen moeten nadenken, zeker als ze zoveel mensen op zo'n kleine ruimte willen oplsuiten. Dat kan zeker leiden tot conflictsituaties."

Volgens Coddens moeten er ook specifieke regels gevolgd worden. "Er komt heel wat bij kijken. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan", aldus Coddens. "Je kan zo'n ponton niet overal leggen. Omdat zo'n ponton in de haven moet liggen, moet je dan ook toestemming van het havenbedrijf krijgen. De scheepvaartpolitie heeft hier dan ook een bevoegdheid in."

Het was ook een heus huzarenstukje om het ponton tot op de jusite plaats te krijgen. "Dat ponton kan zelf niet varen. Men heeft dat echt moeten duwen en slepen vanuit Nederland, via een bepaald traject over de Westerschelde. En ook met de weersomstandigheden moest men rekening houden."