Video player inladen ...

Drenkeling gered in luchtbel: "fenomenaal", maar geen unicum

Meer dan twee dagen na de ramp met een veerboot op het Victoriameer in Tanzania is nog een drenkeling levend uit de gezonken ferry gehaald. Hoe uitzonderlijk is dat? "Sowieso fenomenaal dat hij het zo lang heeft kunnen volhouden", zegt redder-duiker Walter Van Weymeersch. Maar een unicum is het niet. Van Weymeersch maakte ook zelf deel uit van een groep duikers die ooit vier drenkelingen bovenhaalde die in een luchtbel zaten.   

"Je kunt zo'n luchtbel het best vergelijken met een glas dat je omdraait in water", zegt Van Weymeersch. "Je kunt dat glas onder water duwen, en de lucht blijft erin zitten."

In het geval van de drenkeling op de veerboot op het Victoriameer, ging het om een gróte hoeveelheid lucht. "In gewone, rustige omstandigheden gebruiken we 20 liter lucht per minuut. Als die man het meer dan twee dagen lang heeft overleefd, moet de hoeveelheid lucht dus aanzienlijk zijn geweest."

"Dat hij het zo lang heeft kunnen volhouden, is sowieso wel fenomenaal", zegt Van Weymeersch. "Daarbij is niet alleen de hoeveelheid lucht van belang, maar ook de fysieke toestand van de drenkeling. Is hij gewond of niet, en blijft zijn toestand stabiel?   

Deze drenkeling hóórde waarschijnlijk redders die op zoek waren naar overlevenden 

Daarnaast speelt in dit soort gevallen ook altijd de overlevingsdrang van de mens in kwestie mee. Deze drenkeling heeft wellicht geluiden gehoord van mensen die op zoek waren naar overlevenden, en dat zal hem ook wel gesterkt hebben om vol te houden."

Een gekapseisd schip is in elk geval synoniem voor een zeer penibele, claustrofobische situatie. "Je moet je voorstellen dat je, gelijk waar je je bevindt, wordt rondgedraaid als in een trommel. De lichten gaan uit en er komt langs alle kanten water binnen. Je weet niet meer waar de in- of uitgang is."

Vier bemanningsleden die hun testament al hadden gemaakt

Van Weymeersch was als redder-duiker betrokken bij de reddingsoperaties bij de grootste scheepsramp voor de Belgische kust, die met de veerboot Herald of Free Enterprise in 1987.

Maar ook een andere scheepsramp op de Noordzee is hem altijd bijgebleven. "Die met de Spauwer in 1995, een Nederlands baggerschip dat omgekeerd in het water lag. "Vier bemanningsleden zaten in een luchtbel onder water. Zij hadden bij wijze van spreken al hun testament gemaakt, want de situatie op zee was ernstig: er was veel mist, een heel slechte zichtbaarheid. Die mensen hadden nooit gedacht dat ze zo snel zouden worden gevonden. Ze zijn door duikers onder water meegenomen naar de oppervlakte."