Video player inladen ...

Antwerpse politie vraagt hulp aan bedrijven en verenigingen om terreuraanslagen te voorkomen

De Antwerpse politie start als eerste korps in Europa met een zogenoemd Shield-netwerk. Dat is een onlineplatform waarop de politie informatie gaat uitwisselen met bedrijven en verenigingen. De bedoeling is om op die manier een mogelijke terroristische aanval te voorkomen. De politie heeft ruim 5.000 bedrijven en verenigingen aangeschreven.  

Het idee van een zogenoemd Shield-netwerk komt overgewaaid uit New York in de VS. Het idee is dat de politie via een digitaal platform in contact staat met veiligheidsverantwoordelijken binnen bedrijven en verenigingen. De politie wil via het netwerk bedrijven en verenigingen informatie geven over de veiligheid in de stad, die weliswaar niet geheim is, maar ook de organisaties inspireren om hun organisatie nog beter te beveiligen. In ruil voorziet ze een platform om belangrijke informatie te delen die relevant kan zijn in de strijd tegen terrorisme. 

De politie kan met de informatie van bedrijven en verenigingen hopelijk vroegtijdig dreigingen detecteren

Bart De Wever, burgemeester Antwerpen, N-VA

"Shield is in de VS geïnstalleerd na 9/11", zegt burgemeester van Antwerpen Bart De Wever (N-VA). "Alle mogelijke bedrijven en verenigingen kunnen daar lid van worden. Die krijgen dan briefings over de veiligheidssituatie in de stad. Maar belangrijker: ze kunnen ook informatie uploaden. De politie kan die dan analyseren en samenleggen met nieuwe informatie van anderen. En dus hopelijk vroegtijdig dreigingen detecteren. Dat werkt daar succesvol en dat gaan we hier in Antwerpen kopiëren".

De politie heeft meer dan 5000 bedrijven en verenigingen aangeschreven om deel te nemen. Enkel verantwoordelijken of mensen die werken rond veiligheid kunnen lid worden van het digitale platform. Na een screening zullen ze toegang krijgen tot het netwerk en verdachte zaken kunnen melden. Lid worden is gratis. Vanmorgen was er overigens al een poging om de site te hacken, maar die is mislukt.

De Wever benadrukt nog dat het niet gaat om een kliklijn. Hij noemt de lancering kort voor de verkiezingen een toeval.