Video player inladen ...

"Er moet hier zeker een tram komen", "een tram hoort hier niet": tramlijn verdeelt Brasschaat

Moet Brasschaat een tramverbinding met Antwerpen krijgen of niet? De meerderheid vindt van niet, de oppositie vindt van wel. Dat de discussie hevig woedt, blijkt uit twee voorstellen op jijkiest.be. In 1968 reed in Brasschaat de laatste tram van en naar Antwerpen, autobussen verzorgen er sindsdien het openbaar vervoer. 

 

Brasschaat heeft nood aan een snelle verbinding met Antwerpen. Zoveel is duidelijk. Momenteel doorkruisen een aantal buslijnen de gemeente, maar ook die staan geregeld stil in de files tijdens de spitsuren. Het gemeentebestuur is vragende partij om hierover rond de tafel te zitten met onder andere De Lijn.

Dat gebeurt zeker mee onder druk van oppositiepartij Brasschaat 2012 (een samenwerking van Groen, SP.A en onafhankelijken) die als belangrijkste actiepunt in hun programma het doortrekken van een tramlijn tussen Antwerpen en Brasschaat heeft. Maar daar willen titelvoerend burgemeester Jan Jambon (N-VA) en coalitiegenoot CD&V hoegenaamd niets van weten.

Die politieke verdeeldheid komt ook tot uiting op jijkiest.be. Het voorstel van Fons Tuinstra om de tramlijn opnieuw in te voeren en te laten doorlopen naar het station Noorderkempen in Brecht, aan de hogesnelheidslijn Brussel – Amsterdam, krijgt heel wat likes, maar bijna evenveel dislikes.

Onze reporter ging eens horen op de Bredabaan, de winkelstraat waar ooit tram 63 bolde.  (zie video bovenaan)

Breesgata vzw

Laatste vertrek van tram 63 op 4 mei 1968 in Brasschaat-Centrum naar Merksem, stelplaats Oude Bareel. Intussen waren de herprofileringwerken van de Bredabaan aan de gang.  Enkele jonggehuwden en genodigden die aan de feestdis zaten op het terras van dorpsherberg ‘De Rode Leeuw’ kwamen de tram nog uitwuiven.