Video player inladen ...

Kinderen eten te weinig groenten en fruit: tien tips

Ook dit schooljaar is het dé uitdaging om zoveel mogelijk kinderen gezond te laten eten. De campagne ‘Oog voor lekkers’ wil ouders en scholen hierbij helpen, door een gezond tussendoortje aan te bieden. Want Vlaamse kinderen en jongeren eten die onvoldoende. Tien tips om uw kind groeten en fruit te laten eten.

Vlaamse kinderen en jongeren eten onvoldoende groenten en fruit. De cijfers liegen er niet om. Uit de Belgische voedselconsumptiepeiling 2014 blijkt dat heel wat kinderen de dagelijkse aanbevolen portie groenten en fruit niet haalt, en ook melk drinken ze te weinig.

• Wat fruit betreft, haalt 36% van de leeftijdsgroep 3-5 jaar niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Oudere kinderen doen het nog slechter: 93,6% van de 6- tot 9-jarigen en 97,5% van de 10- tot 13-jarigen eet te weinig fruit (amper de helft tot een derde van de aanbevolen portie).

• Voor groenten zijn de cijfers even slecht. Bij de kleuters (3 tot 5 jaar) haalt 65% de norm niet, bij de oudere leerlingen (6 tot 9 jaar) en de adolescenten (10 tot 17 jaar) eet maar liefst 99% veel minder groenten dan wordt aanbevolen.

• Eenzelfde verhaal voor melkproducten. Ongeveer 90% van alle kinderen (3 tot 9 jaar) consumeert te weinig melkproducten en dit betert allesbehalve tijdens de adolescentie (99,6% van de 14- tot 17-jarigen consumeert minder melkproducten dan de aanbevolen hoeveelheid).

Via de campagne 'Oog voor lekkers' kunnen scholen één dag per week fruit, groenten en melk krijgen, betaald met Europees en Vlaams geld. ‘Oog voor lekkers’ is de opvolger van ‘Tutti Frutti’ (°1997) en ‘Melk op school’ (°1977). Hetzelfde doel, maar in een nieuw jasje: kinderen een goeie gewoonte aankweken om een stuk fruit, een stuk groente of een glas melk te consumeren. Geen evidentie, want voedingsgewoonten veranderen, is een complex iets.

Tien tips om uw kinderen groenten en fruit te leren eten

  1. Herhaling helpt. Blijf groenten en fruit  aanbieden. Ook als ze weigeren. Dring aan maar dwing niet.
  2. Probeer smaken uit. Blijf inzetten op het proeven. Kinderen hebben soms tot 15 proefmomenten nodig alvorens ze iets echt lekker gaan vinden.
  3. Zoek een ‘sfeervol moment’ om groenten en fruit te eten, samen met andere kinderen, ouders, juf of meester.
  4. Probeer ‘attractieve’ vormen uit. Maak diertjes, boompjes, auto’s… en speel met kleuren.
  5. Serveer groenten af en toe rauw, in staafjes of blokjes gesneden. Het feit dat ze met de handen mogen worden gegeten, is een extra aantrekking.
  6. Laat uw kinderen meehelpen bij het wassen, schillen en klaarmaken van de groenten en het fruit. Neem ze ook mee als u de groenten en het fruit gaat kopen.
  7. Serveer soep. Zo kunnen ze smaken leren kennen, ook van minder populaire groenten.
  8. Eet zelf ook groenten en fruit. Als uw kind dit ziet, zal het zelf ook willen proeven.
  9.  Zet een schaal met fruit steeds goed zichtbaar, zodat uw kind ervan kan nemen als het zin heeft.
  10.  Maak het fruit dat u uw kind te eten geeft hapklaar. Schil het en snij het in stukjes. Zo wordt het makkelijker aanvaard.

Herbekijk hieronder de reportage uit "Het Journaal":

Video player inladen ...