20 jaar zoeken via Google: waar zijn AltaVista, Ask Jeeves en HotBot gebleven?

Google Search bestaat 20 jaar en is met voorsprong de meest gebruikte zoekmachine. Waar zijn AltaVista, Ask Jeeves en HotBot gebleven? En wie doet Google wat?

Wie sinds de opkomst van het internet rondsurft, herinnert zich misschien AltaVista nog. Die zoekmachine werd in 1995 opgericht, drie jaar voor Google, en was in die tijd erg populair. Vandaag is van AltaVista geen spoor meer te bekennen. Loutfi Belghmidi, technologiespecialist van de VRT, legt uit hoe dat komt: “Google kwam met een systeem waarbij zoekresultaten gerangschikt werden volgens populariteit. Dat sloeg enorm aan. Bovendien was de homepagina van Google bijzonder clean en overzichtelijk, terwijl AltaVista ontsierd werd door reclame.” 

Google zet vandaag keihard in op artificiële intelligentie, waardoor hun zoekresultaten alleen maar beter worden.

Loutfi Belghmidi

Naast AltaVista zijn er nog tientallen andere zoekmachines die in de jaren 90 de concurrentie met Google aangaan, maar vaak liggen slechte overnames aan de basis van hun ondergang. Vraag dat maar aan Ask Jeeves. Mediamagnaat Barry Diller koopt Ask Jeeves in 2005 op en gooit het roer drastisch om. De site heet voortaan Ask.com en verliest samen met zijn identiteit ook zijn gebruikers. HotBot en InfoSeek kennen een gelijkaardig verhaal. Google daarentegen slaagt er telkens in de juiste overnamekeuzes te maken. 

Vandaag zijn het Yahoo! en Bing die nog enigszins een plaats op het net opeisen. Yahoo! doet dat sinds 1994 met Yahoo! Search, maar is net als Google meer dan een zoekmachine. Yahoo! Mail en Yahoo! Music, tegenhangers van Gmail en Google Play Music, zijn daar het bewijs van. Ook Microsoft beschikt over een platform met zoekfunctie: MSN Search. In 2009 wordt hun zoekmachine omgedoopt tot Bing, maar volgens Belghmidi tevergeefs: “Microsoft mag Bing nog zoveel proberen te pushen, als standaard zoekmachine in Microsoft Edge bijvoorbeeld, de meeste mensen gebruiken toch Google Chrome.”

Natuurbescherming en privacy

Naast de drie groten zijn er ook enkele kleine, alternatieve zoekmachines die misschien het proberen waard zijn. Ecosia bijvoorbeeld. Zij schenken tachtig procent van hun winst uit reclame aan natuurorganisaties. Of DuckDuckGo die vol inzetten op de privacy van de gebruiker.

Google is 20 jaar na de oprichting heer en meester, maar in de techwereld kan het snel gaan. Hoelang zal Google zijn machtspositie nog kunnen behouden? “Ik zie dat niet snel veranderen”, zegt Belghmidi. “Google zet vandaag keihard in op artificiële intelligentie (AI), waardoor de zoekresultaten alleen maar beter worden.”