Video player inladen ...

Toerisme Vlaanderen mag voortaan blote billen en borsten op Facebook zetten

Toerisme Vlaanderen mag voortaan advertenties met artistiek naakt op Facebook plaatsen. Dat is besloten tijdens een onderhoud in het Rubenshuis in Antwerpen. De sociaalnetwerksite benadrukt dat ze haar beleid hierover al langer heeft aangepast.

Billen, borsten of zelfs geslachtsdelen zoals die op de schilderijen van Vlaamse meesters en andere grote kunstenaars zijn te zien: voortaan zal Facebook ze niet langer weren als ze in advertenties van Toerisme Vlaanderen opduiken. Daarover hebben de sociaalnetwerksite en het agentschap vandaag een akkoord gesloten in het Rubenshuis in Antwerpen.

De aanleiding voor dit onderhoud was een ludiek filmpje dat Toerisme Vlaanderen afgelopen zomer lanceerde om het al te strenge beleid van Facebook op vlak van naakte afbeeldingen aan te klagen (zie video onder). In een bijhorende open brief vroegen het agentschap en tal van andere culturele instellingen de sociaalnetwerksite om een soepelere houding.

Video player inladen ...

"Dit jaar en de volgende 2 jaren zetten we groots in op Rubens, Bruegel en Van Eyck", vertelt woordvoerder Stef Gits van Toerisme Vlaanderen aan VRT NWS. "Hiervoor wilden we via Facebook doelgerichte advertenties uitsturen naar onze buurlanden en naar Spanje en Italië om bezoekers aan te trekken. Telkens we een kunstwerk met naakt plaatsten, was het binnen de kortste keren verdwenen."

"Met het filmpje en de open brief hebben we wel degelijk een gevoelige snaar geraakt bij Facebook. Vandaag hebben Europese vertegenwoordigers ons beloofd dat ze de algoritmes van de sociaalnetwerksites zullen aanpassen zodat artistiek naakt voortaan blijft staan."

Volgens Gits gelden de nieuwe regels niet alleen voor advertenties van Toerisme Vlaanderen, maar ook voor die van andere culturele instellingen en musea. Bovendien belooft Facebook om de procedure bij betwistingen korter en transparanter te maken.

Community Standards

In een reactie bij VRT NWS plaatst Facebook de puntjes op de i over wat precies is besloten. De sociaalnetwerksite zegt dat ze haar beleid over artistiek naakt enkele weken geleden al heeft aangepast en niet louter op basis van het onderhoud met Toerisme Vlaanderen.

"Het is belangrijk voor ons dat musea en andere instellingen in staat zijn om hun kunst en exhibities te promoten op Facebook", zegt Facebook. "Dat is de reden waarom we ons advertentiebeleid een update hebben gegeven die bepaalde vormen van naakt in Facebookadvertenties toelaat."

"Onze Community Standards (gemeenschapsrichtlijnen) stonden al toe dat mensen afbeeldingen posten van schilderijen, beeldhouwwerken en andere kunstvormen waarop naakt te zien is. Op deze manier brengen we ons advertentiebeleid meer in lijn met onze gemeenschapsrichtlijnen."