Het verkeer maakt minder slachtoffers in onze steden, maar fietsers blijven kwetsbaar  

Uit de resultaten van de Vlaamse Stadsmonitor voor de 13 centrumsteden blijkt dat het aantal verkeersslachtoffers in onze steden over het algemeen daalt. Maar de cijfers tonen ook nog een andere realiteit.

Het aantal dode of zwaargewonde verkeersslachtoffers daalt aanzienlijk in de centrumsteden. Kortijk is de stad met het hoogste aantal verkeersslachtoffers, gemiddeld 7,6 slachtoffers per 10.000 inwoners per jaar. 
CD&V lijsttrekker Hannelore Vanhoenacker haalde deze problematiek aan in een debat met burgemeester Van Quickenborne in De Ochtend. "Als ik zie dat er hier zo'n groot probleem is met verkeersongevallen, is er nog veel werk aan de winkel op het gebied van infrastructuur", aldus Vanhoenacker.

Burgemeester Van Quickenborne geeft toe dat er "nog meer moet gebeuren". "Maar we hebben wel een omslag gemaakt; we flitsen nu ook in de zone 30 en er komen trajectcontroles op de invalswegen. Het aantal verkeersslachtoffers is gedaald, dat is de realiteit."

Maar Kortrijk is niet alleen. Hasselt (7,5) en Genk (6,7) vervolledigen de top drie van steden met de meeste verkeersslachtoffers. Bovendien is er in Genk, als enige, een lichte stijging vast te stellen over een periode van 10 jaar. Leuven heeft het laagste aantal slachtoffers (3,6). 

De algemene daling van het aantal verkeersslachtoffers is niet te zien bij de fietsers. Er is een beperkte toename, maar gemiddeld blijft het aantal zo goed als stabiel. “We nemen steeds vaker de fiets. Het wordt steeds moeilijker en duurder om de auto te nemen en het gebruik van de fiets wordt volop gepromoot door werkgevers. Het stijgende aantal fietsongevallen is hier dus een onrechtstreeks gevolg van”, zo verklaart Tom Brijs, professor verkeerskunde aan de Universiteit van Hasselt, de cijfers. 

Brugge heeft het hoogste aantal ongevallen waarbij een fietser het slachtoffer is (2,7). Opvallend is dat de inwoners van Brugge hun stad een score van 64% geven op fietsvriendelijkheid en 68% op verkeersveiligheid. Ook hier kan de populariteit van de fiets een verklaring zijn voor dat hoge aantal. Enkel in Mechelen en Sint-Niklaas is er een lichte daling.

Een fietsvriendelijk mobiliteitsbeleid: de oplossing?

“In principe zouden er in steden met een fietsvriendelijk mobiliteitsbeleid minder verkeersslachtoffers moeten zijn. Het probleem is dat het hier gaat om de uitbouw van gepaste fietsinfrastructuur. Dit is een langdurig proces waarvan de effecten pas op lange termijn zichtbaar zijn”, zegt professor Brijs.