foto Peter Hilz (C)

VAB: "Systeem van rekeningrijden enkel zinvol rond Brussel"

De Vlaamse Regering denkt na over het principe van rekeningrijden. Maar automobilistenvereniging VAB vreest dat veel pendelaars geen alternatief hebben voor de wagen. VAB doet daarom een omroep om een vlotte mobiliteit te blijven behouden. 

Het principe van slim rekeningrijden is eenvoudig: je betaalt een bedrag voor de kilometers die je aflegt. Hoeveel dat bedrag is, is afhankelijk van het tijdstip wanneer je rijdt. Tijdens de spits zal dat tarief een pak hoger liggen dan pakweg na 22 uur. 

Het systeem van rekeningrijden is voor personenwagens nog niet in voege. Maar de Vlaamse Regering onderzoekt de optie wel. En daar heeft Automobilistenvereniging VAB heel wat vragen bij.  VAB vreest dat 1 op 2 autogebruikers op dit moment geen waardig alternatief heeft voor de wagen. 

"Er moet een beter openbaar vervoer komen, en een focus op comfortabele fietsinfrastructuur. Maar we moeten ook vlotter van het ene naar het andere vervoersmiddel kunnen overstappen" vertelt Maarten Matienko, woordvoerder bij VAB. "Zeker werkgevers kunnen daar een belangrijke rol in spelen." Tenslotte ziet VAB ook een rol voor nieuwe technologie. "Een digitale mobiliteitsassistent of app die vlot toegang en informatie geeft over duurzame alternatieven is daarbij een must". 

"Bovendien is het principe van rekeningrijden in plattelandsgebieden zinloos. Er zijn daar simpelweg geen alternatieven. Pas na zware investeringen in het openbaar vervoer en fietsinfrastructuur kunnen we met een project als rekeningrijden starten. En dan enkel in een straal van 15 à 20 kilometer rond Brussel" besluit Matienko.