Video player inladen ...

45 procent meer goederenvervoer tegen 2030: Voka wil spoor en binnenvaart beter benutten

De binnenvaart en het spoor blijven sterk onderbenut in het goederenvervoer. Dat concludeert werkgeversorganisatie Voka in een nieuwe studie. Voka wil tegen dat tegen 2030 34 procent van het goederenvervoer verloopt via de binnenvaart en het spoor. De huidige doelstelling van de overheid is 30 procent.

Het federaal planbureau verwacht dat het goederentransport tegen 2030 met maar liefst 45 procent zal toenemen. Die groei is volgens Voka onmogelijk op te vangen met ons wegennet. Want dat wegennet slibt steeds meer dicht. In de afgelopen vijf jaar zijn de files dubbel zo groot geworden. Die vertragingen kosten de bedrijven handenvol geld. 

Het treinverkeer en binnenvaart hebben als troef dat ze voorspelbaarder zijn. "We moeten echt op zoek naar alternatieven", zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka. "Willen we onze regio leefbaar houden en willen we ons als draaischijf van Europa blijven profileren, dan moet er efficiënter, maar ook minder transport via de weg verlopen."

"Kleinere waterwegen opwaarderen"

De huidige doelstelling is 30 procent spoorvervoer en binnenvaart tegen 2030. Volgens Voka moet dat ambitieuzer: 34 procent tegen 2030 en 40 procent tegen 2050. 

“We moeten meer investeren in onze waterwegen", zegt Maertens. "We moeten ook onze kleinere waterwegen opwaarderen zodat ze mee ingeschakeld kunnen worden in de logistieke keten. Nog te vaak worden onze kleinere waterwegen enkel gebruikt voor residentiële of recreatieve functies. Dat zet druk op de capaciteit."

Daarnaast moet de competitiviteit van de binnenvaart groter worden. "Het bedrijfsleven heeft hier een belangrijke rol in”, aldus Maertens. “Nog te vaak worden er lege containers de weg of het water opgestuurd. Er moet beter samengewerkt worden tussen de verschillende rederijen en bedrijven. Het hergebruik van containers moet aangemoedigd worden." Tot slot vraagt Voka ook aan de overheid een beleid dat de binnenvaart meer stimuleert. 

We moeten ook de kleinere waterwegen opwaarderen en inschakelen in de logistieke keten.
Hans Maertens (Voka)

"Aandeel spoorvervoer kan naar omhoog"

Het spoor vertegenwoordigt in ons land zo'n 10 procent van het goederenvervoer, merkt Voka op. Erg mager in vergelijking met landen als Duitsland (31 procent), Oostenrijk (31 procent) of Zwitserland (38 procent). "Het aandeel moet ook in België naar omhoog kunnen."

Voka ziet oplossingen in een efficiënter gebruik van de bestaande spoorweginfrastructuur. "Daarvoor is overleg en samenwerking noodzakelijk tussen de verschillende partijen (terminals, operatoren, bedrijven en overheidsdiensten). Ook het bundelen van verschillende soorten goederen biedt opportuniteiten."

Weyts: "Nog veel potentieel"

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wordt er al volop geïnvesteerd om meer ondernemers naar de binnenvaart te lokken. "Sommige ondernemers staren zich blind op de file aan de voordeur, zonder oog te hebben voor de blauwe boulevard die open ligt aan de achterdeur", zegt hij.

"80 procent van alle bedrijven in Vlaanderen ligt op maximaal 10 kilometer van een bevaarbare waterweg. We verhogen de capaciteit van bestaande watersnelwegen, ontsluiten kleinere waterwegen en realiseren nieuwe verbindingen voor de binnenvaart. Het vrachtvervoer via de watersnelweg groeit al vijf jaar op rij en er is nog veel potentieel."

Bekijk hier de reportage van onze journaalploeg

Video player inladen ...