Video player inladen ...

"Zo'n belangrijke weg verboden voor fietsers: hallo?" Politici gaan in de verdediging: "Daar is een reden voor"

"De Kortrijksepoortstraat– zo'n belangrijke as naar het station (van Gent-Sint-Pieters, n.v.d.r.) 'verboden voor fietsers' – hallo?". Het is de titel van het meest populaire voorstel uit Gent en bij uitbreiding Oost-Vlaanderen op jijkiest.be. Mathias De Clercq (Open VLD) en Filip Watteeuw (Groen-SP.A) laten weten dat ze niet van plan zijn om het huidige verbod op te heffen.

De kortste weg om van het station van Gent-Sint-Pieters naar het historische centrum van de stad te fietsen, is langs de Kortrijksepoortstraat. Ook in de tegengestelde richting is het de snelste route, maar het is verboden voor fietsers om naar het station te rijden via die weg. Het is een verkeerssituatie waar heel wat Gentenaars zich kennelijk aan storen. Het idee om de weg ook in de richting van het station toegankelijk te maken voor fietsers krijgt namelijk heel wat likes op jijkiest.be. 

(lees verder onder de afbeelding)

"Het is heel vreemd dat er in de Kortrijksepoortstraat, een belangrijke as van het centrum naar het station, wel taxi's van het centrum naar het station mogen rijden, maar fietsers een aanzienlijke omweg moeten maken", zo luidt het voorstel. "De aanwezigheid van fietsers zou de taxichauffeurs wat tot bedaren kunnen brengen, want de snelheid is vaak gevaarlijk."

De eerste die gereageerd heeft op het voorstel is Mathias De Clercq (Open VLD). Hij laat weten dat hij het geen goed idee vindt om de straat in beide richtingen toegankelijk te maken voor fietsers. "Deze route ligt op de drukste tramlijn van Vlaanderen. Bovendien ligt er een parallelle fietsas tussen het centrum en het station met de Recolettenlei, Lindelei en de fietsstraat Bijlokekaai."

We willen wel een "fietsvergunning" die lokale fietsers in 2 richtingen toelaat

Filip Watteeuw (SP.A/Groen)

Filip Watteeuw (SP.A/Groen) sluit zich daarbij aan: "Voor de fietsers richting het station is er een volwaardig alternatief via de Bijlokekaai." Hij voegt daar wel aan toe dat hij de frustraties van de bewoners en de fietsers die een bestemming hebben in de Kortrijksepoortstraat begrijpt. "Wij willen daarom een systeem van "fietsvergunningen" die lokale fietsers toelaten om wél in 2 richtingen door de Kortrijksepoortstraat te fietsen."