Video player inladen ...

Opgepast: vanaf nu tanken we B7, E5 of E10

Vanaf vandaag zullen we geen diesel of Super 98 of 95 meer tanken, maar respectievelijk B7, E5 of E10. Mobiliteitsorganisatie VAB vindt de naamswijziging een goede zaak, omdat er eenvormigheid zal zijn in heel Europa. Maar vergissingen aan de pomp zijn niet uitgesloten, zegt VAB. 

Vorige week werd aangekondigd dat de oude benamingen van brandstoffen zouden verdwijnen en vanaf vandaag is het al zover: de nieuwe brandstofetiketten in tankstations, aan de tankdop bij nieuwe wagens en bij de autodealers zullen in de hele Europese Unie en in een aantal bijkomende landen (zoals onder meer Zwitserland, Noorwegen of Turkije) dezelfde zijn. 

"Er is geoordeeld dat consumenten er voordeel zullen uit halen indien ze overal in Europa dezelfde etiketten zullen zien. Er was te veel verwarring", legt Chantal De Pauw uit, woordvoerster van de federale overheidsdienst Economie.

Zwarte belettering op een witte achtergrond wordt de regel voor alle etiketten. Voor benzines worden de etiketten rond, voor diesel vierkant en brandstoffen van het type gas - zoals LPG - krijgen een ruit. De benaming wijzigt grondig: benzine 98 wordt E5, benzine 95 wordt E10 en diesel wordt B7. LPG blijft LPG. E5 of E10 staat voor het percentage van bio-ethanol dat aanwezig is in de benzine, B7 betekent 7 procent biodiesel. 

"Het zal wellicht even aanpassen zijn", aldus Chantal De Pauw. "Maar er komt een overgangsperiode waarop beide benamingen zullen worden gebruikt. Er komt ook een online informatiecampagne."

VAB vreest voor vergissingen: extra aanduiding op pomppistool

Mobiliteitsorganisatie VAB vindt de nieuwe namen van brandstoffen aan de pomp een goede zaak, omdat er zo eenvormigheid komt in heel Europa. Maar ondanks de overgangsperiode met oude en nieuwe benamingen samen, vreest VAB toch voor vergissingen. Woordvoerder Maarten Matienko legt uit: "Er is de nieuwe naam van diesel, B7. Die B doet natuurlijk denken aan de B van benzine." 

"Dat kan ertoe leiden dat de dieselrijder denkt: oei, die B7  is benzine, dat mag ik niet tanken. Hij gaat naar de andere pomp en tankt... benzine. Dat is technisch ook perfect mogelijk, omdat het pistool van de benzinepomp in de opening van de dieseltank past. Omgekeerd is dat niet het geval."  

"De verwarring kan ook vergroot worden doordat benzine vandaag een paar cent goedkoper is dan diesel, terwijl we het altijd anders gekend hebben. Dus de dieselrijder kan denken: ik moet de goedkoopste brandstof  hebben. "

VAB pleit ervoor om op het pistool van de pomp ook nog eens te vermelden dat het om diesel of benzine gaat, "want de motorschade voor dieselrijders die benzine tanken, kan groot zijn."

Het is wel zo dat de pomphouder nog altijd de vrijheid heeft om de oude benamingen diesel en benzine te gebruiken naast de nieuwe.