Drie nieuwe stelplaatsen voor De Lijn in Antwerpen

De Lijn in Antwerpen krijgt drie nieuwe stelplaatsen. Na een zoektocht van meer dan 10 jaar zijn er eindelijk geschikte locaties gevonden: aan de luchthaven van Deurne, op de Havanasite aan Luchtbal en aan de terreinen van het oude Petroleum-Zuid. De stelplaats in Zurenborg, aan de Jan Van De Wouwerstraat in Hoboken en de Vaartkaai in Merksem verdwijnen.

De Lijn is al meer dan 10 jaar op zoek naar een geschikte locatie voor nieuwe stelplaatsen. En nu is de kogel eindelijk door de kerk. 

De stelplaats in Zurenborg, de oudste stelplaats in Antwerpen, verhuist naar een site aan de luchthaven van Deurne. De stelplaats aan de Jan Van De Wouwerstraat in Hoboken blijft in de buurt en trekt naar de terreinen van het vroegere Petroleum Zuid. De stelplaats aan de Vaartkaai in Merksem gaat naar de Havana-site in het Noorden van de stad, waar eerder nog een Ikea-vestiging zou komen. 

Woonwijken

Twee van de drie stelplaatsen die verdwijnen, liggen momenteel in woonwijken. De stelplaats van Zurenborg in Berchem en die aan de Jan Van De Wouwerstraat in Hoboken. "Toen ze gebouwd werden lagen ze mooi aan de rand van de stad maar nu zijn dat echte woonwijken geworden. In Zurenborg verloopt de milieuvergunning bovendien in 2021, daar moeten we sowieso weg. Het zijn ook oude stelplaatsen; de werkomstandigheden zijn er niet meer van deze tijd ",  zegt Roger Kesteloot  van De Lijn. De stelplaats in Zurenborg verdwijnt dus tegen 2021. De twee andere tegen 2025. 

Groter en groener
 

De nieuwe stelplaatsen worden ook groter. Ze zullen meer bussen en trams kunnen stallen. "Tegenwoordig rijden we met trams die 30 en 43 meter lang zijn, tegen vroeger 15 meter. Als we alle trams achter elkaar stallen, komen we aan 7 km. Dat is van aan het justitiepaleis tot aan Luchtbal, zegt Roger Kesteloot. "Er was dus dringend nood aan extra capaciteit."

Op termijn moeten onze bussen ook vergroenen. De ambitie is om tegen 2025 in alle binnensteden met elektrische bussen te rijden. De nieuwe stelplaatsen moeten dus ook voldoende laadpunten voorzien.