Video player inladen ...

15.000 zonnepanelen op dak van Volvo Gent en werknemers kunnen mee-investeren

Autofabrikant Volvo gaat de komende maanden 15.000 zonnepanelen installeren op het dak van zijn fabrieksgebouwen in Gent. Om het project te financieren roept Volvo Gent zijn 6.000 werknemers op mee te investeren in het zonnepark. Dat kunnen ze via een systeem van "crowdlending", waarbij je zes jaar lang een bedrag uitleent aan het project en nadien weer met intrest terugkrijgt. "Een verhaal van de toekomst", vindt minister Bart Tommelein. 

Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) legde vandaag het eerste zonnepaneel van de 15.000 panelen die nog dit jaar op het dak van Volvo Car Gent moeten komen. In totaal zouden de zonnepanelen zo'n 5 procent van het totale elektriciteitsverbruik van de fabriek moeten opleveren. Goed voor een besparing van 200.000 euro per jaar. 

Een deel van de centen voor de installatie gaat Volvo, samen met energieproducent Eneco, zoeken bij de werknemers van Volvo Gent. Zij kunnen via een systeem van "crowdlending" elk een bedrag tussen 250 en 1.000 uitlenen aan het project. Na zes jaar krijgen ze dat bedrag terug, met een jaarlijks brutorendement van 4 procent. Volvo en Eneco hopen zo 1 miljoen euro op te halen, ongeveer een vijfde van de totale kostprijs.

Hierdoor kunnen mensen die zelf geen zonnepanelen kunnen leggen toch iets verdienen aan hernieuwbare energie

Bart Tommelein, Vlaams minister van Energie (Open VLD)

Minister Tommelein is grote voorstander en juicht dergelijke projecten toe: "Men spreekt altijd over de kost van hernieuwbare energie, maar dit toont aan dat het ook geld kan opleveren. Dit geeft de gelegenheid aan mensen die geen zonnepanelen op hun eigen dak kunnen leggen, om toch een rendement uit hernieuwbare energie. Het is een verhaal van de toekomst."

Tommelein gelooft dat steeds meer bedrijven, gemeenten en particulieren zelf hun energie gaan produceren, opslaan en beheren. "Energie zal in de toekomst niet meer afhankelijk zijn van één grote energiereus. Situaties zoals we die vandaag hebben (een dreigend stroomtekorten in november), zullen in de toekomst dus niet meer mogelijk zijn."

Zonder subsidies niet mogelijk

Grote zonneparken, zoals op het dak van Volvo Gent, krijgen nog altijd subsidies in de vorm van groenestroomcertificaten. Kosten die worden doorgerekend via de stroomfactuur. Volgens minister Tommelein is dat nog steeds nodig om dergelijke projecten te doen overleven. 

"Zonder de subsidies lukt het voorlopig nog niet, omdat het rendement te laag ligt.  Maar de materialen worden wel steeds beter en de opbrengsten hoger. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat het in de toekomst wel zonder subsidies zal lukken."

De Volvomedewerkers zullen de komende dagen een brief in de bus krijgen met meer uitleg over het project en hoe ze zich kunnen aanmelden. De investering is wel niet geheel risicoloos. Een exacte inschatting van het risico wordt nog gecommuniceerd.

Volvo Car Gent wil tegen 2025 volledig klimaatneutraal zijn. Nu al staan er drie windmolens op hun terreinen en is er een warmtenet.