Vlamingen kijken vooral naar films en series uit eigen streek

De Vlaming kijkt op televisie graag naar wat herkenbaar en dichtbij is. Hij kiest voor entertainment uit eigen streek, verhalen die zich afspelen in zijn eigen regio en gespeeld worden door plaatselijke acteurs en actrices. Dat blijkt uit een onderzoek van Telenet dat het kijkgedrag van de Vlaming van de laatste drie jaar op gemeentelijk vlak onder de loep nam.

Telenet heeft het kijkgedrag van de Vlaming van de laatste drie jaar op gemeentelijk vlak bestudeerd. Het deed dit op basis van het kijkgedrag van haar digitale tv-klanten, via de 1,7 miljoen zogenaamde digiboxen. Het gaat zowel om de lineaire uitzendingen van de Vlaamse tv-zenders (op moment van uitzending) en de Play More kanalen als de opvraging in à la carte, Play en Play More in de Tv-theek.

De Vlaming is verknocht aan zijn Tv-toestel

De Vlaming kijkt dagelijks gemiddeld bijna 4 uur en 24 minuten televisie. Antwerpen is de kijklustigste provincie. Gemiddeld kijkt de Antwerpenaar zeven minuten langer dan de andere Vlamingen. Dé entertainmentjunkies zitten in de Antwerpse gemeenten Olen en Vorselaar, waar het toestel 5 uur en 27 minuten opstaat.

Vlamingen zetten de televisie vooral ’s avonds (van 18u00 t.e.m. 23u59) de aan (57% van de kijkuren), maar ook na middernacht (van 00u00 t.e.m. 05u59) blijft de kijkbuis kijklustigen boeien (13% van de kijkuren). De grootste nachtraven zijn terug te vinden in Limburg en Antwerpen, met Hulshout en Houthalen als absolute nachtbrakers.

Limburg en Antwerpen op kop als nachtraven voor televisie

Limburgers zijn romantici én dramaqueens

De populariteit van een genre is in Vlaanderen niet alleen regionaal sterk verschillend, het hangt voor een groot deel ook samen met de mensen die aan de programma’s of films meewerken.

Zo zijn Limburgers dé romantici onder de Vlamingen, met de gemeenten Houthalen en As als absolute uitschieters. Vooral films als Fifty Shades of Grey, Wat Mannen Willen en Sisi vallen hier in de smaak. Maar de Limburgers hebben ook het meest gevoel voor drama. Producties van eigen bodem scoren er goed. Rundskop, Chaussée d’Amour en Marina halen er de hoogste kijkcijfers.

De Vlaming houdt van zijn streekgenoot: het Erik Van Looy-effect

De Antwerpenaar is de grootste lachbek. In de gemeenten Hulshout, Zandhoven en Herentals lachen ze zich een breuk met Het Eiland en In de Gloria. West-Vlamingen zijn verlekkerd op grappen en grollen uit eigen streek. Eigen Kweek is veruit het populairst in West-Vlaanderen met uitschieters in Vleteren en Oudenburg.

Misdaad en thriller scoort uitzonderlijk goed bij de Antwerpenaren als de naam Erik Van Looy opduikt. Antwerpen nestelt zich dan massaal in de zetel voor een avondje ontspanning: De Zaak Alzheimer, De Premier en The Loft scoren nergens beter dan in Antwerpse gemeenten.

Gaat Van Looy de komische toer op met De slimste mens ter wereld, dan ontpoppen de Antwerpenaren zich plots tot de meest fervente kwissers van Vlaanderen. Alle plaatsen in de top 10 worden ingevuld door Antwerpse gemeenten.

Loft is vooral populair in Antwerpen

Blokken, een van de klassiekers in het Vlaamse tv-landschap, is vooral populair in Oost- en West-Vlaanderen, maar de grootste fans van Ben Crabbé wonen vlak bij zijn geboorteplaats Tienen in Kortenaken.

Familie en Thuis halen in Vlaanderen dagelijks hoge kijkcijfers. De absolute fans van Familie wonen in Mesen, Wannegem-Lede, Sint-Martens-Latem, Leffinge en Zwalm. De grootste liefhebbers van Thuis vind je terug in Vlezenbeek, Horebeke, Vaalbeek, Kortenaken en Deurle.

Couleur locale blijft ontzettend belangrijk in de televisievoorkeuren van de Vlaming

Prof. Joke Bauwens, media-sociologe VUB

“De resultaten zijn een mooi voorbeeld van hoe de Vlaming verknocht is aan zijn heimat. ‘Couleur locale’ (dialect, tongval, omgeving) blijft ontzettend belangrijk in de televisievoorkeuren van de Vlaming, zegt Prof. Joke Bauwens, media-sociologe aan de VUB. 

“Hoe dichter bij huis, zowel qua taal en locatie, hoe meer de Vlaming zich betrokken voelt. Dialect speelt daar ook een heel belangrijke rol in. Je kan het ook zien als een reactie op de geglobaliseerde wereld. Het lokale treedt dan naar voren als een veilige plek, een plaats van een gedeelde identiteit en herkenbaarheid. De twee bewegingen sluiten elkaar niet uit.”