Video player inladen ...

"VRT-verslaggeving is niet te koop"

De VRT-redacties en zeker de nieuwsdienst werken volledig onafhankelijk. Dat zegt Bob Vermeir, woordvoerder van de VRT, in een reactie op het bericht uit de kranten van De Persgroep waarin staat dat VRT-radionetten geld vragen voor verslaggeving. "Wat de radionetten wel doen, is samenwerkingen aangaan om live-uitzendingen met publiek op poten te zetten." 

De kranten halen onder meer het voorbeeld aan van het Radio 1-programma "Culture club", dat vorige vrijdag live werd uitgezonden vanop het openingsweekend van NT Gent. "De VRT-radionetten zenden vaak programma's uit vanop een evenement waarvoor samenwerkingen worden afgesloten met partners, dat is niets nieuws", zegt Bob Vermeir.

"Die netten zorgen ervoor dat het evenement een groter bereik heeft en een grotere uitstraling krijgt. De productiekosten voor zo'n programma op locatie liggen hoog en worden daarom ook gedeeld met de organisator.  Er wordt daarbij ook een contract afgesloten, waarin de redactionele autonomie expliciet gewaarborgd staat. VRT-verslaggeving is niet te koop." 

Die samenwerkingen, zoals bijvoorbeeld een uitzending van "De madammen" vanop de Boekenbeurs, passen binnen de afspraken in de beheersovereenkomst, het contract dat de VRT heeft met de Vlaamse overheid waarin staat: "De VRT maakt relevante culturele evenementen bereikbaar voor iedereen en behoudt onder meer via evenementen op locatie een rechtstreeks contact met de Vlamingen." 

De openbare omroep doet dit al sinds de jaren 80 met programma's als "Te bed of niet te bed" en "Radio Rijswijck". 

"Gaat hier niet over nieuwsdienstprogramma's of journalisten"

In de krantenartikels wordt ook geschreven "dat je aandacht kunt kopen tijdens regionale programma's die ook nieuws brengen".  Er zijn grote samenwerkingen en kleinere samenwerkingen, zoals bijvoorbeeld voor het Radio 2-programma "Start je dag" waarbij er partnerships worden aangegaan voor sfeerstukken, verduidelijkt Bob Vermeir.  

Maar de regionale nieuwsbulletins van Radio 2 zijn ook volledig redactioneel onafhankelijk en worden niet beïnvloed door partnerships. 

Ook de nieuwsdienst van de VRT staat volledig buiten dit verhaal. "Het gaat hier niet over nieuwsdienstprogramma's", benadrukt Vermeir. "Het gaat niet over journalisten. Programma's van de nieuwsdienst vanop locatie, daarvoor wordt niet betaald." 

"Geen euro voor redactionele inhoud"

Dat benadrukte ook Algemeen directeur Media Peter Claes in "De Wereld Vandaag" op Radio 1.  Er wordt niets betaald voor verslaggeving op de VRT, noch in VRT NWS-, noch in andere programma's. In al die programma's geldt het principe van de redactionele onafhankelijkheid.

Ook de kritiek dat alléén wie geld heeft een live-uitzending van een VRT-programma in huis kan halen, klopt niet. Zo deed Klara een live-uitzending bij het kleine Kunstencentrum Nona in Mechelen, zonder dat daarvoor betaald werd, aldus Claes. Omdat de redactie van Klara vond dat een event van NoNa onder de aandacht gebracht moest worden.

"Tijd voor minstens gedeeltelijke audit VRT"

Toch blijven er heel veel vragen, zegt Wilfried Vandaele (N-VA) vanmiddag aan De Morgen.  "Daarom is het volgens mij tijd voor minstens een gedeeltelijke audit van de VRT. Er moet de grootste duidelijkheid en transparantie komen over de geldstromen tussen de markt en de openbare omroep."