Video player inladen ...

Combineren van schoolbanken en werkvloer in opmars: aantal leerlingen dat kiest voor duaal leren ruim verdubbeld

Het aantal leerlingen dat kiest voor het zogenoemde duale leren is verdubbeld tegenover vorig schooljaar. Op dit moment combineren bijna 1.100 leerlingen minstens 14 uur les op de schoolbanken met ervaring op de werkvloer. Dat steeds meer leerlingen in het systeem van duaal leren stappen, is vooral te danken aan het stijgende aantal studierichtingen waarin duaal leren mogelijk is.

Duaal leren is een proefproject dat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) drie jaar geleden lanceerden. Duaal leren houdt in dat jongeren er vanaf hun 15e ervoor kunnen kiezen om naast leren op school, ook voor minstens 60 procent te leren op de werkvloer.

Het doel van deze combinatie is de leerlingen beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Het project ging in het schooljaar 2016-2017 van start met 133 leerlingen in 6 studierichtingen, in het beroeps en technisch onderwijs. Vorig schooljaar werd het project uitgebreid tot 19 studierichtingen. Daardoor nam het aantal leerlingen dat voor duaal leren koos opvallend toe, tot 433 leerlingen.

Bij het begin van het schooljaar 2018-2019 is dat aantal nog eens ruim verdubbeld: 1.094 leerlingen doen nu aan duaal leren in 42 studierichtingen. Het systeem is nu ook uitgebreid naar het buitengewoon secundair onderwijs, met de richtingen fastfood en groen- en tuinbeheer.

Populairste richtingen

De populairste richtingen waarin gekozen wordt voor duaal leren zijn haarverzorging (113 leerlingen), op de voet gevolgd door elektrische installaties (105 leerlingen), zorgkundige (93 leerlingen), kinderbegeleider (72 leerlingen) en onderhoudsmechanica auto (61 leerlingen).

Het systeem van duaal leren wordt nu voor het derde jaar georganiseerd, maar volgend schooljaar gaat het definitief van start. Vlaams minister van Onderwijs Crevits noemt de opvallende stijging van het aantal leerlingen dat aan duaal leren doet alvast “een knap resultaat”.

“Met duaal leren bieden we jongeren kansen om meer dan nu hun diploma tegelijk op school én op de werkvloer te behalen. Jongeren doen ervaring op in de ondernemingen zodat ze goed op de arbeidsmarkt voorbereid worden. Dat deze richtingen gesmaakt worden, blijkt uit het succes.”