Niet meer over en weer rijden om kleren te passen, Bpost installeert pashokje in nieuw postkantoor

In Gent wil Bpost met een pashokje in een nieuw postkantoor inzetten op e-commerce en een snelle retour van tegenvallende kledingstukken. Het moet een klantvriendelijke oplossing zijn voor de groeimarkt van het online shoppen.

In Gent verhuist het postkantoor naast de Oude Dokken naar de Nieuwevaart. Het wordt een modern gebouw met een zogenaamde 'check & send' zone. Bpost experimenteerde vorig jaar al eens tijdelijk met een pashokje vlakbij een Gents postkantoor. "De reacties waren zo goed, dat we besloten plaats te voorzien in het nieuwe postkantoor dat we toen aan het uittekenen waren", zegt Barbara Van Speybroeck van Bpost.

"Mensen bestellen steeds meer online", zegt Van Speybroek. "Van 2013 tot 2017 is de markt van de pakjes met 81 procent gegroeid. Vaak bestellen online shoppers schoenen of kleren. Het gebeurt geregeld dat ze iets willen terugsturen omdat het niet past of omdat het impulsief was aangekocht. Nu kunnen ze hun aankopen in het postkantoor passen wanneer ze hun pakje daar komen afhalen. Indien nodig kunnen ze tegenvallende kleding meteen ook terugsturen."

"Het wordt een pashokje met veel ruimte", zegt van Speybroeck.  "Het heeft ook een grote spiegel, een comfortabele zetel en  het wordt afgewerkt in de felle rode kleur van Bpost.  Daarnaast komt er een soort van pakjesautomaat waarmee je kleren of schoenen meteen kan terug sturen. Je kan die retourpakjes zelf in checken, je hoeft er dus niet meer voor aan te schuiven. "

Toch is het niet de bedoeling dat in andere postkantoren systematisch pashokjes worden geïnstalleerd. Wanneer nieuwe locaties worden ingericht zal Bpost wel steeds onderzoeken of het kan. Het zal steeds afhankelijk zijn van de lokale specificiteit en wordt gezien als een bijkomstigheid.