Midge Ure: ""Vienna" had alles om géén commerciële hit te worden"

"Te lang, te traag, te pompeus en te deprimerend". Het waren allemaal redenen opdat "Vienna" van de Britse popgroep Ultravox begin jaren 80 géén hit zou worden. Maar het werd wel een hit, zeker met de hulp van een opmerkelijke videoclip die baadde in 'tristesse'. Het gezicht van dat nummer was alleszins Midge Ure, leadzanger bij Ultravox. Ure wordt woensdag 65.

Midge Ure: "Toen ik rond april 1979 bij Ultravox terechtkwam, waren juist hun zanger en gitarist het afgestapt. Er was geen platenmaatschappij, maar er waren wel een heleboel schulden. We konden nauwelijks een repetitielokaal huren. Maar eens we daar begonnen te spelen, dat was groots! Zoiets had ik voordien nooit gehoord. En ik was er helemaal weg van." (Music OMH, maart 2005)

"Het was nooit onze bedoeling om een hit te scoren. We wilden enkel een interessant muzikaal stuk afleveren. De platenmaatschappij had ons laten vallen, ons management had ons in de steek gelaten. We moesten onze laatste centjes bij elkaar scharrelen om een repetitielokaal te kunnen boeken. Het was daar dan nog koud ook. Alles oogde armzalig, met keiharde tapijten en een verschrikkelijke geur. In die sfeer werd "Vienna" geschreven." (The Guardian, juli 2017)

""Vienna" was een puur liefdesliedje voor een denkbeeldig meisje: je bent terechtgekomen op een geweldige plaats, hebt daar een geweldig iemand leren kennen en je bent overtuigd dat het voor altijd zal duren. Maar dat doet het natuurlijk niet. Waarom in Wenen? Omdat die stad zo’n verkommerende elegantie uitstraalde. Een stad in verval, waar je zo makkelijk verliefd op kon worden." (The Guardian)

"Toen de plaat een hit was, loog ik tegen journalisten over de inhoud ervan. Ik zei dat het lied ging over Gustav Klimt (Oostenrijks symbolische schilder die leefde van 1862 tot 1918, nvdr) en de beweging waarvan hij lid was, Wiener Secession. Ik had er geen idee van wat ik daarover allemaal bazelde. Terwijl het gewoon een erg donker liefdeslied was." (Rolling Stone, november 2004)

"De single was alles wat een commercieel succes niet was: te traag, te lang en een solo met een viool. Veel enthousiasme was er dan ook niet bij de platenmaatschappij om dit op de markt te gooien." (The Guardian)

"We moesten wel een video maken. Daarom stapten we ook naar de bank om een lening te krijgen. Want we waren meer dan ooit overtuigd dat als één lied visueel ondersteund moest worden, dan was het wel dit lied. Want het nummer was helemaal anti-radio. Voor de radio was het nummer helemaal niet geschikt." (BBC, januari 2018)

"We behandelden het nummer als een film die nooit gemaakt was. Dat cinefiele effect was erg belangrijk voor ons." (The Guardian)

"We waren allemaal platzak. De kleren die ik in de video droeg waren tweedehands. Alleen voor die Burberry regenjas had ik veel geld neergelegd, want zo’n jas had ik altijd al gewild. 300 pond kostte die. Wat veel geld was voor iemand die kringloopwinkels afschuimde." (The Guardian)

"Vienna" werd uiteindelijk een top 5-notering in onder meer Groot-Brittannië, België, Nederland en Nieuw-Zeeland. De single bleef nadien nog regelmatig opduiken in tv-series en films. Midge Ure: "Wanneer regisseurs het lied in hun programma’s gebruiken, dan gebeurt dat altijd op de meest miserabele momenten. Bijvoorbeeld in "13 reasons why", waarbij het gespeeld wordt net voor iemand haar polsen oversnijdt. Of in een andere productie, net voor Gianni Versace vermoord wordt. Nochtans, zo miserabel was het lied niet. Maar goed, ik ben blij dat men ook nu nog het nummer ontdekt en herontdekt. Dat het krachtig genoeg is om ook nu nog te gebruiken." (Glide Magazine, augustus 2018)

En zo hangt de tekst "The feeling has gone, only you and I. It means nothing to me. This means nothing to me. Oh Vienna!" ook nu nog bij velen in het geheugen. Met dank aan Midge Ure, die komende woensdag dus 65 kaarsjes mag uitblazen:

Video player inladen ...

Meest gelezen