Video player inladen ...

VDAB breidt digitale dienstverlening uit: "Grootste hervorming in jaren"

De Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst VDAB zet vanaf maandag nog meer in op technologie en artificiële intelligentie om werkzoekenden op een meer autonome manier op zoek te laten gaan naar een job op maat. Ze kunnen steeds rekenen op extra ondersteuning vanop afstand, terwijl voor wie het nodig heeft extra tijd vrijkomt voor face-to-face bemiddeling en opleiding. Gedelegeerd bestuurder van VDAB Fons Leroy noemt de invoering van het nieuwe systeem de grootste hervorming in jaren.

Vanaf maandag wordt de online inschrijving bij VDAB nog meer standaard, zegt algemeen directeur arbeidsmarktbeheer Cindy Dewaele. Vandaag doet al 60 procent van de werkzoekenden dat, voortaan wordt iedereen aangemoedigd om zich via de digitale weg in te schrijven. Wie daarbij hulp nodig heeft, kan terecht bij de VDAB.

Van bij de inschrijving voor het vernieuwde digitale dossier "Mijn Loopbaan" zullen werkzoekenden kunnen meegeven waar ze hulp bij wensen. Ze krijgen meteen gerichte tips en actief beschikbare werkzoekenden krijgen ook online opdrachten mee die ze moeten uitvoeren. Ongeveer een maand na de inschrijving volgt er een eerste telefonisch contact met de werkzoekende om te overlopen hoe zijn zoektocht naar werk verloopt.

Voor wie wil en kan verloopt de ondersteuning en opvolging volledig digitaal, via de online tools. Bemiddelaars van hun kant kunnen digitaal mee opvolgen hoe de zoektocht naar werk verloopt, en kunnen contact opnemen met de werkzoekende indien zij dat nodig achten. Werkzoekenden met vragen kunnen ook steeds telefonisch terecht bij een bemiddelaar.

"Deze werkwijze biedt meer tijd en ruimte om de werkzoekenden die wel intensief hulp nodig hebben, bij te staan", zegt Dewaele. "Daarenboven gaan de bemiddelaars zich specialiseren in bepaalde sectoren, waardoor ze beter op de hoogte zijn van de competenties die passen bij een bepaald beroep."

Niemand valt met dit nieuwe systeem uit de boot, aldus VDAB nog. Klanten die geen smartphone of computer hebben of hulp nodig hebben bij de online inschrijving, kunnen nog steeds terecht in de werkwinkels, waar ze hulp zullen krijgen om zich op de computers daar aan te melden. Voor anderstaligen geldt bij een eerste contact het taalhoffelijkheidsprincie, waarbij gecommuniceerd wordt in een taal die de klant begrijpt. Verder contact verloopt in het Nederlands. Om de werkzoekende daarvan op de hoogte te brengen, lanceert VDAB vanaf maandag ook filmpjes in zestien talen waarin de werking wordt uitgelegd.

Via een Netflix-model krijgen werkzoekenden bovendien ook jobsuggesties op basis van wat anderen met een gelijkaardig profiel interessant vinden. Dat verbreedt het beeld dat de werkzoekende heeft over waar hij met zijn competenties terechtkan, aldus Vlaams minister van Werk Philippe Muyters maandag.

"Door het gebruik van artificiële intelligentie worden jobs voorgesteld die anders niet gevonden waren", zegt ook Dewaele. "Zo leert het model dat voor bepaalde jobs een werkzoekende bereid is meer afstand af te leggen dan voor andere. Een manager vindt het bijvoorbeeld niet zo'n probleem om een uur onderweg te zijn, een poetshulp zoekt liever dicht bij huis. Daarnaast is het model taalonafhankelijk, waardoor een Engelstalige cv en een Nederlandstalige vacature gematcht kunnen worden. Tot slot overstijgt het model de semantiek. Vroeger zou een psycholoog enkel vacatures voor psychologen aangeboden krijgen, geen jobs in de hr."

Daarenboven kan het model een eerste inschatting maken van de kans op werkzekerheid binnen de eerste zes maanden. "Zo weten we op wie we eerst moeten inzetten", klinkt het. In de toekomst wil VDAB bijvoorbeeld ook de kans op werk koppelen met de mate van activiteit, en kijken welke vormen van hulp de beste kansen aan de werkzoekenden bieden om een job te vinden.

VIDEO: bekijk hieronder de reportage uit "Het journaal"

Video player inladen ...