Video player inladen ...

Welkom in de "pot-com"-zeepbel: waarom beleggers zo wild worden van wiet

17 oktober is het zover: dan wordt in Canada de kweek en het recreatieve gebruik van cannabis legaal. Intussen kijken economen en analisten met grote ogen naar het effect dat die beslissing op beurs en economie sorteert. Maken we de geboorte mee van een nieuwe miljardenindustrie? Wie weet. Maar de kenners zijn het wel eens: wie 'cannabisaandelen' zegt, kucht er nu best nog 'zeepbel' bij.

Er broeide al wat rond cannabis in Canada, maar sinds de Canadese senaat in juni groen licht gaf voor de legalisering van het recreatieve gebruik en de teelt ervan lijkt het hek van de dam. Alsof de hele nationale economie er nu een stukje van de cannabiskoek wil.

Voorbeelden zijn legio: afkalvende mijnbedrijven gooien hun activiteiten om om zich te profileren als nagelnieuwe cannabisproducenten, universiteiten lanceren 'masters in de hennepteelt', kranten komen met pittige geprijsde nichenieuwsbrieven over de cannabissector en ook de lokale software-industrie heeft een hele nieuwe afzetmarkt ontdekt.

Dat optimisme laat zich ook al even voelen op de beurs. Analisten spreken al maanden van een "green rush", een ongewone toeloop op cannabisaandelen. U wilt een voorbeeld? In juli ging de producent van medicinale cannabis Tilray naar de beurs aan 17 dollar per aandeel. Twee maanden later piekte dat aandeel op 214 dollar. Even was Tilray meer waard dan pakweg American Airlines.

Momenteel hangt de waarde van het aandeel nog steeds rond de 150 dollar. En dat voor een bedrijf dat nog geen 10 miljoen dollar omzet draait per kwartaal en miljoenen dollars verlies maakt.

Van dotcom naar 'pot-com'

Is dit een nieuwe zeepbel, een pot-com bubble, zoals sommige analisten schrijven? De Nederlandse beursspecialist Michael Kraland moet eens grinniken bij zoveel opmerkzaamheid. "Als bedrijven worden overgenomen aan een prijs die het honderdvoudige is van de omzet, als de waarderingen relatief gezien hoger zijn dan ten tijde van de dotcombubbel, dan ben ik geneigd om dat ook zo te noemen." 

De waarde van de koers heeft een voorsprong genomen op de economische realiteit

Erik Joly, hoofdeconoom bij ABN Amro

Kraland wordt daarin bijgetreden door Erik Joly, hoofdeconoom bij ABN Amro, en Tom Simonts, marktenspecialist bij KBC. "Het is bijzonder moeilijk om een waardering te kleven op bedrijven die nauwelijks winst maken", stelt Joly. "We varen moment blind. Beleggers geloven erin. Maar de waarde van de koers lijkt wel een voorsprong genomen te hebben op de economische realiteit."

"Zoals elke hype - en dat hebben we ook gezien met de 3D-printing en de elektrische wagens - zal elke markt vroeg of laat moeten tonen dat ze effectief winstgevend is, groei genereert en dat structureel op lange termijn kan blijven doen", vindt Simonts. "Op dit moment is er wel héél veel hype op de markt, beleggers zijn wel héél erg enthousiast geweest om die beurskoersen tot tientallen miljarden dollars hoog op te pompen. We zullen zien of dat op termijn een verdedigbare trend is."

Big business

Hoewel de waarderingen van die cannabisbedrijven momenteel de pan uit swingen, zijn er wel wat elementen die het enthousiasme op z'n minst kunnen verklaren. Zo was er het nieuws dat enkele gevestigde waarden uit de drankensector investeren in of onderhandelen met cannabisbedrijven. 

Constellation Brands, bekend van Corona, pompte in augustus 4 miljard dollar in de Canadese cannabisreus Canopy Growth. Ook Coca-Cola bevestigde intussen dat het praat met de nummer twee uit de sector, Aurora Cannabis. De Nederlandse biergigant Heineken heeft zelfs al een bier op de markt dat geen alcohol bevat, maar wel THC, het bestanddeel van cannabis dat een roeseffect genereert.  En ook Diageo, de Britse producent van Johnnie Walker-whisky, zou gesprekken voeren met drie Canadese cannabisfabrikanten.

Archiefbeeld: deelnemers aan een 'Mars voor Marihuana' in Vancouver hebben een opmerkelijke bewerking van de Canadese vlag mee. CC - Cannabis Culture

Daarmee willen die drankenproducenten vooral de cannabisboot niet missen, mochten er na Canada nog meer landen overstag gaan voor de legalisering van wiet. Dat zou namelijk een nieuwe bron van inkomsten kunnen aanboren nu de alcoholverkoop wereldwijd achteruit gaat. 

"Het zal zeker een nieuwe markt openen van gebruikers die op zoek zijn naar dat soort product eens het gelegaliseerd is", denkt Simonts. Joly bevestigt dat: "Potentieel is die legale cannabismarkt wel big business. Tegen 2025 zou die bijna 150 miljard dollar waard kunnen zijn, denken sommige analisten."

Angsteconomie

Maar Kraland, die vorige week in Amsterdam nog een heuse 'Cannabis Capital Convention' organiseerde om wat wijzer te worden uit de hype, gelooft meer in de toekomst van medicinale wiet. Hij wijst bijvoorbeeld naar het principe van de 'angsteconomie', dat inspeelt op het toenemende aantal mensen dat kampt met angststoornissen. Na depressies is angst in ons land de belangrijkste reden waarom mensen op zoek gaan naar psychische hulp. 

Producten die mensen 'kalmeren', hebben dan ook de wind in de zeilen. Een artikel van nieuwssite Vox.com wijst onder meer naar de populariteit van fidget spinners en 'gewichtendekens', die onrust, stress en angst zouden tegengaan. "Ook CBD (het niet verslavende, kalmerende en pijnstillende bestanddeel van cannabis, red.) werkt daar tegen", legt Kraland. "Daar ligt dus een enorme markt."

Archiefbeeld ter illustratie. BELGA/DESPLENTER

Legalisering

De interesse van de grote drankenfabrikanten en het medicinale potentieel ten spijt is er een grote onzekerheid: zal de legalisering cannabis snel genoeg gaan? En zal die, afhankelijk van de politieke constellatie, niet weer worden teruggedraaid?

Hoewel Canada vanaf 17 oktober een bijzonder interessant experiment start, ligt de hoop van de beleggers eigenlijk stiekem op de Verenigde Staten. "De exploten van Elon Musk (hij rookte wiet in een radioshow, red.) hebben recent nog aangetoond dat er in Californië al enige tolerantie is ten aanzien van cannabis", stelt Simonts. "En er zijn nog wel een aantal staten die die stap al gezet hebben. Dus de grootste markt voor cannabis zal de VS zijn."

Nederland is de nummer 1 in de wereld op vlak van 'greentech'. Het is ongelooflijk hoe de Nederlandse regering dat uit handen geeft

Beursspecialist Michael Kraland

Al blijft het koffiedik kijken wanneer het zover zal zijn. Recreatief en/of medicinaal gebruik is dan wel al toegestaan in sommige Amerikaanse staten, maar de teelt en de verkoop zijn nog verboden op het federale niveau. Dat zorgt voor een dubbelzinnige en dus onzekere situatie die niet op korte termijn lijkt te zullen worden uitgeklaard. 

Om nog maar te zwijgen over Europa, waar - wat gedoogbeleid ten spijt - cannabis nog in geen enkel land legaal is. Canada krijgt zo dus, op z'n minst voor even, vrij spel in de wereld van de wiet. Iets wat Kraland als Nederlander trouwens mateloos frustreert. "Nederland heeft decennialang ervaring met wiet, wat een van de redenen is waarom we de nummer 1 in de wereld zijn op vlak van 'greentech' (tuinbouwtechnologie, red.). Het is ongelooflijk hoe de Nederlandse regering dat uit handen geeft."

Bekijk hieronder ook het fragment in "De Markt" (om 12u35 op één): 

Video player inladen ...