Voor 50 euro een jaar lang naar musea? Een succes zo blijkt: al 20.000 museumpassen verkocht

Er zijn in ons land al 20.000 museumpassen verkocht. Met zo’n pasje kan je voor 50 euro één jaar lang zo vaak je wil 120 musea in ons land bezoeken. De museumPASSmusée werd twee weken geleden officieel gelanceerd.

1 pas, 120 musea, 50 euro. Dat is het concept. Sinds 20 september is de nieuwe museumPASSmusées verkrijgbaar voor het grote publiek. De allereerste werd die dag plechtig overhandigd aan Koning Filip. Met de museumPASSmusées krijg je een jaar lang en zo vaak je wil toegang tot 120 musea verspreid over het hele land.

Vandaag zijn er al 20.000 museumpassen verkocht. In mei gingen zesduizend passen in voorverkoop. Sinds de officiële lancering twee weken geleden zijn er nog eens 14.000 passen extra verkocht.

De museumPASSmusées is strikt persoonlijk en kan niet doorgegeven worden eens de naam en geboortedatum van de pashouder is ingevuld op de kaart (noodzakelijk voor het eerste bezoek). De pas dient ook online geregistreerd te worden.

De passen zijn vooral in Vlaanderen populair. Van de geregistreerde pasjes zijn er zo’n zestig procent verkocht in Vlaanderen. In Brussel is dat 25 procent en in Wallonië 15 procent.

Het grootste deel van de passen wordt online gekocht, zo’n 42 procent (www.museumpassmusees.be). 27 procent van de kaarthouders heeft de pas gekocht aan de kassa in een museum en de overige 31 procent wordt verspreid via de partners zoals Bruzz en Prospekta.

Pasje moet museumbezoek stimuleren

Slechts een minderheid van de Belgen bezoekt regelmatig een museum. museumPASSmusées wil de drempel verlagen door het toegankelijker maken van musea aan een zeer voordelige prijs. Niet enkel de permanente collecties, maar ook tijdelijke expo’s zijn toegankelijk met de museumpas. 

De museumPASSmusées moet ook zorgen voor een aanzienlijke stijging van het aantal museumbezoekers en moet extra inkomsten genereren. De inkomsten van museumPASSmusées gaan rechtstreeks naar de musea. In Nederland bestaat de 'Museumkaart' al ruim dertig jaar, meer dan een miljoen gebruikers genieten ervan. België spiegelt zich aan dat Nederlands succes.

“Het is onze ambitie om over een periode van 5 jaar 500.000 museumpassen te verkopen wat goed is voor 5 miljoen museumbezoeken. Op lange termijn willen we dat 1 op 4 museumbezoekers dat doet met museumPASSmusées. We verwachten hiermee over een periode van 5 jaar 12 miljoen euro extra opbrengst te genereren voor de Belgische museumsector”, zegt Julie Van der heyden, directeur van museumPASSmusées.