Paardenwedrenreclame op de opera van Sydney oogst kritiek

Morgen wordt een lichtreclame voor paardenrennen geprojecteerd op de bekende bolle zeilen van het operagebouw van Sydney. Goed voor de economie, zeggen politici. Commerciële uitverkoop, vindt de opera zelf, samen met veel Australische burgers.

De opera van Sydney, als een schip met volle zeilen gestrand aan de rand van de haven, is wereldberoemd. Het is een ontwerp uit 1957 van de Deense architect Jørn Oberg Utzon. Het ging open in 1973 en sinds 2007 is het operagebouw Unesco-werelderfgoed.

Morgen wordt lichtreclame op het gebouw geprojecteerd voor de "Everest Cup", dat zijn paardenrennen waarop gewed kan worden. De raad van bestuur van de opera van Sydney en de burgemeester van de stad zijn tegen, maar de premier van de deelstaat New South Wales en ook de premier van Australië zien er geen graten in. Volgens hen is de reclame goed voor de economie en het toerisme.  

Een online petitie heeft intussen 150.000 handtekeningen verzameld tegen de advertentie. Morgen zou er ook een manifestatie plaatsvinden, op het moment dat een afgeslankte versie van de reclameboodschap tien minuten wordt lang geprojecteerd op de witte “zeilen” van de opera van Sydney. 

In het verleden zijn er al lichtshows geweest op de opera, maar die waren ofwel artistiek of ze hadden te maken met de exploten van de Australische nationale sportteams. Deze reclame voor een paardenwedren is een commerciële primeur, en ligt extra onder vuur omdat gokverslaving steeds grotere proporties aanneemt in Australië.