Video player inladen ...

Hoeveel verdienen centrumsteden aan parkeren? "Pano" zocht het uit

De Vlaamse centrumsteden verdienen fors aan de voorkeur van veel Vlamingen om in het centrum te parkeren. Dat blijkt uit een bevraging van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en "Pano". Die toont ook aan dat de regels over tarieven en parkeren erg divers zijn.

Hoeveel kost parkeren en wat brengt het op? Met die vragen trok "Pano" door Vlaanderen, op zoek naar de logica achter het parkeerbeleid in steden en gemeenten. In zoverre die logica er is want iedere gemeente is zelf verantwoordelijk voor haar parkeerbeleid.

Via de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) werd een bevraging afgenomen bij de 308 Vlaamse gemeenten en steden. Voor de 13 Vlaamse centrumsteden werden de cijfers vrijgegeven, voor de overige gemeenten niet. Daar was -volgens de VVSG- de respons te laag om conclusies te trekken.  

Steden verdienen veel geld aan parkeren. Bijzonder veel geld zelfs. Koploper is de stad Gent. Uit de bevraging van de VVSG blijkt dat Gent vorig jaar bijna 27 miljoen euro binnenrijfde via zijn parkeerbeleid. Dat zijn alle inkomsten via parkeerautomaten, bewonerskaarten en parkeerbonnen min de kosten voor het parkeerbedrijf. Na Gent volgt de stad Antwerpen met bijna 22 miljoen euro. Leuven sluit de top 3 af met zo’n 8 miljoen euro.

(lees verder onder de afbeelding)

"Drie uur parkeren? Dat is 10 euro"

Gent is dus koploper qua inkomsten uit parkeren. In geen enkele centrumstad kost een uurtje parkeren meer.  In de duurste zone betaal je 2,5 euro. Voor 2 uur ben je zelfs 6 euro kwijt. En 3 uur parkeren kost 10 euro. Dat maakt van Gent de duurste stad in Vlaanderen qua parkeren.

"Niet betaald? Dat is 80 euro"

Parkeren kost dus geld. En hoe dichter bij de stadskern, hoe duurder. Niet betalen en hopen dat geen parkeerwachter passeert, klinkt verleidelijk. Maar wie betrapt wordt, riskeert een stevige parkeerbon. In Genk ben je er het goedkoopste vanaf, 10 euro. In Antwerpen, Brugge, Gent en Mechelen ben je minimaal 30 euro kwijt. In Gent riskeer je zelfs een parkeerbon van 80 euro wanneer je niet betaald hebt en geparkeerd staat op een voorbehouden bewonersplaats.

(lees verder onder de afbeelding)

"Twee wagens? Dat is 360 euro voor de bewonerskaarten"

Wie in de stad woont en een wagen heeft, moet niet betalen dankzij de bewonerskaart. In de meeste steden is die bewonerskaart gratis. Uitzonderingen zijn centrumsteden Oostende, Aalst en Leuven. Die laatste spant de kroon. Daar ben je 60 euro kwijt voor de eerste bewonerskaart. In Aalst en Oostende kost ze 31,5 en 30 euro.

Gezinnen met twee wagens, en die twee bewonerskaarten nodig hebben, betalen nog meer. Wie in Leuven een tweede bewonerskaart vraagt, betaalt daarvoor 300 euro. Samen met de eerste kaart ben je dan 360 euro kwijt. In Gent kost een tweede bewonerskaart 250 euro. Opvallend: in Antwerpen zijn alle bewonerskaarten gratis, ongeacht hoeveel wagens je hebt.

Al die bewonerskaarten spijzen de stadskas. Ook hier is het niet verbazingwekkend dat Gent en Leuven aan de kop staan qua inkomsten. Uit de bevraging van VVSG blijkt dat bewonerskaarten in Gent bijna 700.000 euro opbrachten. In Leuven was dat 531.725 euro.

(lees verder onder de afbeelding)

Wat zijn budgetvriendelijke oplossingen?

Veel steden beseffen dat dure parkeerplaatsen nadelig zijn voor de handelszaken in het centrum.  Daarom zoeken ze naar budgetvriendelijke oplossingen, denk aan systemen als "park&ride" en "shop-and-goplaatsen". Dat zijn parkeerplaatsen waar je gratis of tegen een verminderd tarief een korte tijd kan parkeren.  

Ook hebben een aantal grote steden gratis parking aan de rand van de stad. Het openbaar vervoer verzekert voor de verbinding met het centrum. Maar na middernacht valt die verbinding weg, waardoor veel mensen toch verkiezen om in het centrum te parkeren. Parkeren blijft voorlopig dus een mooie inkomstenbron voor de stadskas van de Vlaamse steden en gemeenten. En zolang de Vlaming met de wagen naar de stad blijft rijden, zal dat niet veranderen.

VIDEO: bekijk hieronder de integrale reportage van "Pano"

Video player inladen ...