"Alsof vrouwen alleen maar modeblaadjes lezen…"

Een luxueus ontbijt na een hotelovernachting, samen in bed, met de nodige lectuur binnen handbereik. Een ogenschijnlijk onschuldige reclamecampagne van hotelketen Sofitel om hun hotel in de Australische stad Brisbane te promoten lokte toch zodanig veel kritiek uit dat beslist werd om ze in de toekomst niet langer te gebruiken. Vooral dan de keuze van de lectuur voor beide personen in kamerjas kon op weinig bijval rekenen op sociale media.

De advertentie verscheen in het tijdschrift 'Good Weekend', maar vond daarna snel zijn weg op sociale media. Daar  kon men het feit dat de man een krant met financiële informatie las en de vrouw een modeboek van Chanel in haar handen had op weinig sympathie rekenen. Ook de keuze van het ontbijt, ontbijtkoeken voor de man en fruit voor de vrouw,  was voor sommigen een doorn in het oog. 

Er volgden dan ook reacties als:

Niet iedereen ging akkoord met de opmerkingen dat deze advertentie "een en al seksistisch" was en vonden de kritiek overdreven:

Een woordvoerder van Sofitel Brisbane heeft zich intussen verontschuldigd voor de advertentie. Hij bevestigde dat ze niet langer zal gebruikt worden voor toekomstige campagnes. "We hadden helemaal niet de bedoeling om een stereotype te portretteren, ook al beseffen we nu dat we dat wel gedaan hebben. Mochten we iemand beledigd hebben, dan willen we ons daarvoor excuseren", aldus de woordvoerder op de Australische nieuwswebsite News.