ROBIN UTRECHT

Auto's moeten tegen 2030 35 procent minder CO2 uitstoten

Na een marathonvergadering van 13 uur hebben de milieuministers van de EU-landen in Luxemburg een compromis bereikt over een verdere inperking van de CO2-uitstoot van auto's. Ze willen dat nieuwe auto's tegen 2030 35 procent minder uitstoten dan in 2021, en bestelwagens 30 procent minder.

Het Europees Parlement pleitte er vorige week voor om de CO2-uitstoot bij nieuwe wagens tegen 2030 met 40 procent in te perken, maar dat was voor verschillende lidstaten een brug te ver.

Het aanvankelijke voorstel van de Europese Commissie hield het op een inperking met 30 procent. In de volgende fase gaan de lidstaten onderhandelen met het Europees parlement. Die gesprekken starten woensdag al.

Opnieuw de Duitse auto-industrie

Er is flink geruzied in Luxemburg. Zeker na het verpletterende VN-klimaatrapport van eergisteren, hadden enkele landen de lat veel hoger willen leggen. België, Nederland, Zweden, Finland en Luxemburg, wilden meegaan met de doelstellingen van het Europees Parlement. Nederland, bijvoorbeeld, zou willen dat in 2030 vier op de tien auto's elektrisch rijden.

Maar Duitsland en enkele Oosteuropese landen stonden op de rem. Bondskanselier Angela Merkel (CDU) kant zich tegen maatregelen die volgens haar de Duitse auto-industrie zouden kunnen schaden. Ze vreest dat de grote autobouwers BMW, Volkswagen en Audi, die nu de overstap naar elektrische auto's maken, misschien hun doel niet halen, en dat zou volgens haar miljoenen banen kosten. Daarom moest de Duitse minister van milieu, zelf van de SPD, met tegenzin het standpunt van de regering gaan verdedigen.

foto Peter Hilz (C)

België stuurt zijn kat

Opmerkelijk. Ons land heeft vier milieuministers, maar stuurde alleen een vice-gezant bij de Europese Unie.  Volgens een beurtrolsysteem had de Waalse minister van leefmilieu, Carlo Di Antonio, naar Luxemburg moeten gaan. Die kon niet en had zijn collega van klimaat Jean-Luc Crucke gevraagd hem te vervangen. Crucke vond dat het Belgische standpunt toch al vast lag en zei dat hij het te druk had. 

Dat minister Crucke het niet nodig achtte om het Belgische standpunt te gaan verdedigen, vindt Europees parlementslid Bart Staes van Groen absolute nonsens én schuldig verzuim. In 'De ochtend' op radio 1, zegt hij dat ministers op zo'n vergadering precies moeten overleggen en twijfelaars overtuigen.

Als ministers afwezig blijven op zo'n belangrijke ministerraad, milieu, dan komt de geloofwaardigheid van ons land voor veel andere landen op een lager pitje te staan.
Bart Staes, Europarlementslid Groen

Een ander Europarlementslid, Kathleen Van Brempt van SPa, haalt in 'De ochtend' uit naar het klimaatbeleid van alle regeringen in ons land, waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Ze zegt dat ze haar boosheid niet onder stoelen of banken kan steken. 

We presteren vandaag al continu onder de lijn van wat Europa vraagt, op het vlak van hernieuwbare energie, energie-efficiëntie, en luchtkwaliteit. Dan niet aanwezig zijn op zo'n belangrijke raad is een echte schande.
Kathleen Van Brempt, Europarlementslid SPa

Het compromis van de Europese milieuministers gaat nu terug voor bespreking naar het Europees parlement.