Respectvolle rivalen strijden om sjerp in Leuven: "Wij kunnen gerust samen een pint drinken"

"We debatteren op het scherp van de snee, maar na afloop kunnen we gerust een pint gaan drinken", stelt N-VA-lijsttrekker Lorin Parys tevreden vast. In Leuven verloopt het verkiezingsdebat minder bits dan in andere steden. "Ik ben tevreden dat we in Leuven niet op de persoon spelen", zegt de nieuwe SP.A-kopman Mohamed Ridouani ook. Toch wordt er stevig getwist over het Leuvense circulatieplan en over betaalbare woningen.

"Fijne campagne"

De erfenis van Louis Tobback, die 24 jaar burgemeester was in Leuven. Dat staat op het spel bij de lokale verkiezingen deze zondag. Er wordt vooral gekeken naar de lijsttrekkers van SP.A, Mohamed Ridouani, en N-VA, Lorin Parys. De meningsverschillen over mobiliteit en betaalbaar wonen zijn groot, maar toch kunnen de twee het persoonlijk met elkaar vinden. 

"De campagne valt goed mee. Het is intensief. Maar ik ben blij dat we in Leuven inhoudelijk campagne voeren en niet op de persoon, zoals ik dat elders zie", klinkt Ridouani opgelucht. "We kunnen op het scherp van de snee debatteren, maar Mohamed en ik kunnen achteraf gerust een pint gaan drinken", zegt ook Lorin Parys van N-VA. "Al is dat wat vroeg", lacht Parys.

Ik wil een progressieve coalitie en kijk vooral naar Groen en CD&V

Mohamed Ridouani, lijsttrekker voor SP.A in Leuven

Samen een coalitie vormen is voor de twee toch geen optie. "De N-VA heeft al aangegeven om met ons niet te besturen", zegt Ridouani. "Hetzelfde geldt voor ons. Ik wil een progressieve coalitie en kijk vooral naar Groen en CD&V", zegt hij duidelijk.

"Wij gaan voor verandering, na 24 jaar socialisten in Leuven. Het zou vreemd zijn dat we met dezelfde formatie zouden verdergaan", vindt ook Parys. Zelf denkt hij vooral aan een centrumrechtse coalitie. "Dat zou een coalitie kunnen zijn van CD&V en Open VLD.  "Het buitensmijten van SP.A is uw verkiezingsbelofte", zegt Ridouani gevat. "De keuze voor de Leuvenaar is glashelder", vat Parys de situatie samen.

Leuven circuleert

De meningsverschillen over mobiliteit en betaalbaar wonen tussen de twee zijn dan ook erg groot. Er wordt stevig getwist over het Leuvense circulatieplan. De stad is opgedeeld in vijf delen. Auto's die van het ene deel naar het andere willen, moeten via de ring. Lorin Parys (N-VA) en Mohamed Ridouani (SP.A) gingen in debat in "De ochtend" op Radio 1. 

Er worden meer kilometers gereden, er is meer uitstoot en minder omzet in de handel

Lorin Parys, lijsttrekker voor N-VA in Leuven

"Er worden meer kilometers gereden, er is meer uitstoot en minder omzet in de handel", klinkt Parys kritisch. Hij pleit voor zogenoemde "slimme knips", waardoor bewoners toch van het ene stadsdeel naar het andere kunnen rijden. Welke auto's door mogen, zou met nummerplaatherkenning worden bepaald. 

"Wie slimme knips zegt, voert weer een autoplan in", kaatst Ridouani van SP.A de bal terug. Volgens Ridouani is er in Leuven een "shift van mentaliteit". Meer fietsers, meer autodelen, meer openbaar vervoer, Ridouani klopt zichzelf op de borst. 

Over dat openbaar vervoer zijn de politieke rivalen het trouwens eens: er moeten minder regiobussen door het stadcentrum rijden. 

Beluister hier het debat tussen Lorin Parys en Mohamed Ridouani in "De ochtend" op Radio 1: 

Studenten aan de kant?

Hoe de stad nog betaalbare woningen kan inrichten is een tweede centraal debat in aanloop van de verkiezingen. In "De ochtend" spraken we erover met Open VLD-lijsttrekker Rik Daems en CD&V-lijsttrekker en schepen Carl Devlies.

"Je zou al kunnen stoppen met studentkoten bij te bouwen in het centrum van de stad", stelt Daems voor. "Dat is nu wel goed geweest. Als je studentenkamers aan de rand van de stad plaatst, kan je het aanbod wel laten stijgen." Daems ziet ook oplossingen in de leegstaande panden. De ruimte die de hulpgevangenis nu inneemt in het centrum, kan ook worden omgezet naar woningen. 

Het huidig bestuur verdedigt het gevoerde beleid. Volgens CD&V-kopman Carl Devlies zijn de prijzen van appartementen niet hoger dan het Vlaamse gemiddelde, en zijn het vooral huizen met tuintjes die het gemiddelde omhoog stuwen. "De gemeenteraad keurde in september nog een ruimtelijk structuurplan goed. Het aanbod van appartementen is gestegen", zegt Devlies, die ook schepen van Ruimtelijke Ordening is. "We horen een offensieve Daems en een defensieve Devlies", vat politiek analist Marc Van de Looverbosch het debat in Leuven samen. 

Lees verder onder de foto. 

Carl Devlies, lijsttrekker voor CD&V (links); Rik Daems, lijsttrekker voor Open VLD (rechts)

Open VLD als pasmunt?

Met de inhoudelijke verschillen op scherp is het nu aan de kiezer. Toch lijken er op voorhand vooral twee scenario's mogelijk: een centrumlinkse coalitie onder Ridouani en een centrumrechtse coalitie onder Parys. Mogelijk schudt Open VLD hun kaarten in Leuven. 

Als de kiezer ons voldoende sterk maakt, kan Open VLD wel eens bepalen hoe de coalitie eruitziet

Rik Daems, lijsttrekker van Open VLD in Leuven

"Je zal vier grotere partijen hebben, en eentje dat maar half zo groot is", schat Daems van Open VLD. "Dat kleintje is Open VLD. Dat betekent dat je drie partijen nodig hebt voor een coalitie, twee grotere en ... Open VLD", gelooft hij. "Als de kiezer ons voldoende sterk maakt, kan Open VLD wel eens bepalen hoe de coalitie eruitziet."

Devlies van CD&V sluit niemand uit als coalitiepartner en is "ongebonden". "We hebben wel één vraag voor een mogelijke coalitie. Dat is dat ze het verzet tegen de komst van UPlace verderzetten", eist Devlies. Geen probleem voor Open VLD, aldus Daems. Een centrumrechtse "Zweedse" coalitie met N-VA, CD&V en Open VLD behoort dus tot de opties in Leuven. Net ook de favoriete coalitie van Lorin Parys. 

Meer nieuws