De langste lijnvlucht ter wereld, van Singapore naar New York, vertrekt vandaag

Om 23.30 uur lokale tijd stijgt een gloednieuwe Airbus A350-900 ULR (Ultra Long Range) op vanaf de luchthaven Changi in Singapore om een kleine 19 uur later te landen aan de andere kant van de wereld, op de luchthaven van Newark Liberty nabij New York. Daarmee mag Singapore Airlines zich opnieuw de operator van de langste lijnvlucht ter wereld noemen. Dankzij technologische innovaties en een lage olieprijs is ultralang vliegen opnieuw commercieel interessant.

Toegegeven, het is niet de eerste keer dat Singapore Airlines de langste vlucht ter wereld claimt. Jarenlang vlogen ze al de route Singapore - New York. Maar in 2013 besliste de maatschappij om te stoppen met die route. De gestegen olieprijzen in combinatie met het type toestel waarmee de vlucht werd gevlogen, leidde ertoe dat de vlucht niet langer winstgevend en economisch interessant was.

De viermotorige Airbus A340-500 was een gulzige kerosinedrinker. En laten nu net de brandstofkosten de doorslaggevende factor zijn bij extra lange vluchten waardoor de vlucht al dan niet winstgevend is.

De A340-500 was een gulzige kerosinedrinker

De A350 is speciaal ontworpen voor dit soort ultralange vluchten

Medewerker Airbus

Technologische innovatie en lage olieprijzen

Maar de voorbije jaren is er heel wat veranderd in de internationale luchtvaart. Alle constructeurs gaan er prat op telkens nieuwe, zuinigere toestellen te  produceren. Dat zie je niet enkel op de korte - en middellange afstand maar ook op de lange afstand.

Het nieuwe paradepaardje van het Europese Airbus, de Airbus A350-900 ULR (Ultra Long Range) maakt extra lange vluchten opnieuw rendabel. De materialen waarmee het vliegtuig is opgebouwd, zijn vooral composietmaterialen, vertelt vliegtuigbouwer Airbus, die lichter zijn dan het traditionele aluminium waarmee vliegtuigen vroeger werden gebouwd:

"De A350 is een ontwerp dat we begonnen zijn van een volledig nieuw wit blad, speciaal voor die ultralange vluchten."

Ook in de cabine is er extra aandacht voor de heel erg lange vliegreis. Er zijn minder stoelen: 94 stoelen in premium economy en 67 in business class (161 in totaal). Voor de klassieke vliegtuigstoel in economy class is er geen plaats meer. Tickets zijn door het ontbreken van de klassieke "economy class" niet goedkoop. Singapore Airlines doet dit vooral om het gewicht te drukken. Hoe minder passagiers aan boord, hoe lichter het toestel, hoe verder het kan vliegen. Bovendien wil de maatschappij (die tot de wereldtop behoort) geen passagiers 19 uur lang in een al bij al krappe economystoel laten vliegen.

De cabine is ruimer, er zijn hoge plafonds, speciale verlichting en het geluid van de motoren wordt zoveel mogelijk beperkt

De passagiers zullen vliegen op meer dan 10 kilometer hoogte, zoals de meeste lijnvluchten. Maar het zal aanvoelen alsof ze op 6.000 voet (om en bij de 1.800 meter) hoogte vliegen. Dat is belangrijk voor de kwaliteit en de droogte van de lucht in de cabine. Hoe hoger, hoe ijler de lucht en dat veroorzaakt slaapproblemen en vermoeidheid. Door de druk in de cabine aan te passen, verhoog je het comfort van de passagiers.

De Airbus A350-900 ULR heeft ook maar liefst 24 ton meer kerosine aan boord dan haar kleinere broertje de Airbus A350-900. In totaal is er een capaciteit van 165.000 liter in het vliegtuig. Daardoor zijn vliegreizen tot 20 uur mogelijk.

En wat met je ecologische voetafdruk? Vliegen is slecht voor het klimaat, dat is vanzelfsprekend. De luchtvaart is bovendien het snelst groeiende klimaatprobleem en er wordt te weinig gedaan om de impact van de industrie te verkleinen. Toch is het beter om in één ruk van Singapore naar New York te vliegen dan met één of twee tussenlandingen. Vliegtuigen verbranden minder kerosine op hoge hoogte dan tijdens manoeuvres tijdens het opstijgen bijvoorbeeld. 

Niet de enige ultra lange vlucht

Lange vluchten zijn niet nieuw, ook met de vorige generatie vliegtuigen worden ze nog altijd uitgevoerd.

Maar de nieuwe generatie vliegtuigen die nu worden uitgerold, maken de vluchten economisch rendabeler. Omdat ze dus zuiniger zijn. Een overzicht van de langste vluchten ter wereld:

1) Singapore - New York:         16.700 km - 18h45 (Singapore Airlines - Airbus A350 ULR)
2) Auckland - Doha:                   14.526 km - 17h40  (Qatar Airways - Boeing 777)
3) Perth - Londen:                       14.499 km - 17h20 (Qantas - Boeing 787)
4) Auckland - Dubai:                  14.194 km - 17h05 (Emirates - Airbus A380)
5) Los Angeles - Singapore: 14.096km - 17h00  (United Airlines - Boeing 787)

De trofee voor de kortste vlucht ter wereld is uitgedeeld in Schotland. De kortste lijnvlucht wordt er gevlogen tussen de eilanden Westray en Papa Westray. De totale duurtijd van de vlucht: anderhalve minuut.