© Yadid Levy

Is het einde nabij voor "I Amsterdam"?

De beroemde "I Amsterdam"-letterbeelden voor het Rijksmuseum in Amsterdam en Schiphol moeten weg. Toch als het afhangt van GroenLinks, de grootste fractie in de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De slogan staat voor individualisme en Amsterdam moet net solidariteit uitstralen, luidt het.

De campagne "I Amsterdam" werd gelanceerd in 2004, toen de stad een nieuw beleid rond citymarketing zocht. De grote, rood-witte letters voor het Rijksmuseum en de luchthaven Schiphol zijn daarvan het bekendste uithangbord. De slogan, ruim 2 meter hoog en 23 meter breed, is vooral bij toeristen populair als foto-object.

GroenLinks, de grootste fractie in de Amsterdamse gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders, heeft gisteren een motie ingediend om de letters weg te halen. Ook wil de partij komaf maken met "I Amsterdam" als citymarketingcampagne.

(lees verder onder de tweets)

"Wij willen solidair en divers zijn"

Voor fractievoorzitter Femke Roosma gaat het bij I amsterdam niet alleen om de toeristische aantrekkingskracht van de letters. "I amsterdam staat voor het individualisme, terwijl wij in deze stad solidair en divers willen zijn. Bovendien reduceert deze slogan de stad tot een achtergrondje bij een marketingverhaal," zegt ze in Het Parool.

Wat GroenLinks betreft, is er ook geen nieuwe citymarketingcampagne meer nodig. "Amsterdammers willen de greep op de stad terugkrijgen, citymarketing staat juist voor de stad als product, en de greep van het grote geld."

Gisteren bleek uit cijfers van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen dat het toerisme in Nederland sneller groeit dan gedacht. Volgens het NBTC is in Amsterdam een kritische grens bereikt en is een nieuwe aanpak van het toerisme nodig.

Op sociale media kan het voorstel van GroenLinks alvast niet overal op veel steun rekenen. De gemeenteraad zal volgende maand stemmen over de motie.