Video player inladen ...

"San Francisco is vorig jaar ontsnapt aan zwaarste vliegtuigcrash in de geschiedenis"

De luchthaven van San Francisco is vorig jaar op het nippertje ontsnapt aan de zwaarste crash in de geschiedenis van de luchtvaart. Dat schrijft de Amerikaanse Raad voor Transportveiligheid in een rapport over een schierongeval dat vorig jaar het leven had kunnen kosten aan ruim duizend mensen.

Even terug naar 7 juli 2017. Om iets voor middernacht was een Airbus A320 van Air Canada met 140 mensen aan boord aan het landen op de luchthaven van San Francisco. Maar net voordat de piloten het toestel aan de grond gingen zetten, merkten ze dat er iets niet pluis was en trokken meteen de neus van het toestel op. Op dat moment hingen ze nog maar 18,2 meter boven de grond.

Wat bleek? Ze hadden landingsbaan 28R verward met taxibaan Charlie die er parallel aan ligt en waren onderweg om te landen op de taxibaan waar op dat moment vier volle lijnvliegtuigen stonden aan te schuiven.

Het Canadese vliegtuig was zo ver uit koers dat het ook niet werd opgemerkt door het radarsysteem dat botsingen op de landingsbaan moet voorkomen. De bemanning van een toestel van United Airlines dat op de taxibaan stond, alarmeerde de verkeerstoren terwijl een Filipijns toestel zijn landingslicht aanstak om de piloten van Air Canada te waarschuwen.

(Lees verder onder de afbeelding.)

1.000 mensen in gevaar

Ruim een jaar na de bijna-crash, heeft de Amerikaanse Raad voor Transportveiligheid zijn rapport klaar. Daarin zegt vicevoorzitter Bruce Landsberg onomwonden dat  “ze slechts een aantal meter verwijderd waren van wat mogelijk het ergste luchtvaartincident in de geschiedenis geweest kon zijn”.

Door op het allerlaatste moment op te trekken, is vermeden dat het toestel van Air Canada crashte op een ander toestel en daarna nog met verschillende andere toestellen zou botsen. In totaal werden daarbij ruim duizend mensen in gevaar gebracht.

Het dodelijkste ongeval uit de luchtvaartgeschiedenis dateert uit 1977. Bij een botsing tussen twee Boeing 747 op de luchthaven van Tenerife kwamen toen 583 mensen om het leven.

Opnames overschreven

In het rapport over het schierongeval in San Francisco staat nu dat de piloten het incident vorig jaar niet meteen aan hun oversten hebben gemeld. Dat deden ze pas na een volgende vlucht.

Op dat moment waren de opnames van de gesprekken uit de cockpit van tijdens de bijna-botsing overschreven door nieuwe opnames. De piloot zegt dat hij het incident niet meteen meldde omdat het toen al laat was en hij heel moe was.

De Raad voor Transportveiligheid zegt dat die opnames hen hadden kunnen helpen om te begrijpen waarom de piloten zich van baan hadden vergist.